Home Forums ENGOBES etc Sinterengobe

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tomvanderweerden 1 maand geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur

Marlene
    Bijdrager

Wie kan mij helpen aan een goed recept voor Sinterengobe om op 1240 graden te stoken?

Ik gebruik momenteel een Sinterengobe die bestaat uit

50 ball clay
    50 wb 30 pm
    10 fritte 14.51

Dat is een prima recept, maar voor de manier waarop ik hem wil toepassen werkt het niet goed. Ik wil hier schilderachtig mee werken, met kwast, maar ook met paletmes. Maar vooral waar de laag wat dikker is krijg ik dat grote blazen, die makkelijk kapot gaan. Zie foto.

Ik ben dus op zoek naar een Sinterengobe waar ik wat dikker mee kan werken en die gestookt kan worden op 1240 graden.

Bijlagen:

Michel Kuipers
    Bijdrager

De WB30PM in het recept is een witte aardewerk gietklei. Ik vermoed dat dit een recept is voor sinterengobe op een temperatuur lager dan 1240 graden.

Marlene
    Bijdrager

Dank voor je reactie Michel.
    Heb je enig idee wat ik moet veranderen om hem wel goed te kunnen stoken op 1240?

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Marlene
    In het oude forum is al veel geschreven over sinterengobe o.a. staat een recept in het 6e bericht hierboven,
    geplaatst door Hans Meeuwsen op 30-10-2004.

Verder kun je eens kijken onder de links:
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=24696
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16064
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=8301
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=21031
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=19429
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16749
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=16462
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=12292
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7271
    oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=7208

Misschien staat hier iets tussen?

Bovenstaande links werken niet rechtstreeks maar knip en plak de links in je browser.

Succes!

Gerard

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Marlene,

Overigens kun je zelf Sinterengobe het beste maken van de klei die je zelf al gebruikt hebt voor je werkstuk.
    Laat de klei geheel drogen. Voeg daar ongeveer 10% loodbisilicaat aan toe en de eventuele kleurende oxide of kant en klare pigment. Water toevoegen en je hebt een Sinterengobe die past bij je eigen werkstuk. Goed vooraf afstoffen van je biscuit gebakken werkstuk! De loodbisilicaat is veilig tie te passen en zorgt in feite voor de Sintering.

Wanneer je geen Sinterengobe wilt toepassen kan het ook heel goed met de zelfde klei op je bijna droge werkstuk.

Succes.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Beste Gerard, Het gebruik van loodbisilicaat in een sinterengobe is sterk af te raden boven 1200 graden. Als poeder is het veilig te gebruiken maar bij verhitting ervan boven 1200 graden komen er giftige lood-dampen vrij. Daarom geen loodhoudende frittes gebruiken boven de 1200 graden.
    Overigens is het maken van een sinterengobe geen ingewikkelde zaak, geen rock-science. In principe voeg je smeltmiddelen (flux) toe aan klei totdat deze gaat sinteren (lichte glans krijgen). Een binaire mengserie tussen kaolien (klei met relatief weinig krimp) en neph.syeniet of 1240 glazuur kan al aardige resultaten geven. Het maken van dergelijke proeven is ook heel spannend om te doen.
    Succes ermee.

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Michel je hebt naruurlijk gelijk. Ik denk te veel aan onze kleine amateur hoeveelheden, open raam bij stoken, en de veronderstelling dat het dan kan het geen kwaad kan. Ik stook bovendien niet in de slaap- of huiskamer.
    Maar natuurlijk safety first. Ik heb overigens ook wel met alleen Nepheline syenite gewerkt over een op de biscuit aangebrachte mengsel van ijzer en cobalt. De mengsel ‘breekt’ dan als het ware door de Nepheline heen.
    Dus ik ga graag mee met jouw meng suggestie.

Groet Gerard

Marlene
    Bijdrager

Heren, dank voor jullie bemoeienis. Ik ga inderdaad maar eens een binaire reeks maken met (grcalcineerde) kaolien en nepheline.
    Ik laat jullie nog wel weten wat het geworden is.

Dus als ik goed begrijp kan je met de combinatie kaolien nepheline Syenite, een sinterengobe maken ? Kan dit ook met ballclay en Nepheline Syenite ?

Michel Kuipers
    Bijdrager

In principe laat je een klei (engobe) sinteren door toevoeging van smeltmiddel, bv Neph.S. Wanneer je ball clay daarvoor gebruikt als klei kun je een sintering krijgen die gewenst is. Echter, ball clay heeft een veel grotere droogkrimp dan kaolien. Om die reden werd in een bovenstaand recept suggestie voor een sinterengobe op aardewerk temperatuur aardewerk gietklei (WB30PM) gebruikt. Daardoor kan de hechting bij het drogen problemen geven. Wanneer je met een mengserie een gewenste mate van sintering hebt uitgevonden, kun je vervolgens een tweede proef doen. De droogkrimp kun je terugdringen door een gedeelte van de ball clay te calcineren (=biscuitbakken).

Dankjewel Michel voor je duidelijke uitleg !

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.