Home Forums OVENMATERIAAL Smeltstaafjes

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 1 maand, 1 week geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Mieke17
    Bijdrager

Hallo,
    Ik heb een oude vingerling oven. Die werkt met smeltstaafjes ter beveiliging van oververhitting. Ik heb nog smeltstaafjes voor biscuitbak, maar niet voor gazuurbak. Ik heb begrepen dat die niet meer te koop zijn.
    Kan ik ipv van die smeltstaafjes gewone smeltkegeltjes gebruiken?
    Of is er een alternatief waardoor de beveiling kan blokkeren. IK dacht aan een stukje draadstang, maar weet niet welke temperatuur dit aankan?
    Mieke

Bijlagen:

marcel
    Bijdrager

Mieke, die smeltstaafjes (of cone) zijn niet ter beveiliging van je oven maar bepalen de maximale temperatuur van je stook. Of gebruik je een computer om de temperatuur te regelen van je oven?

Mieke17
    Bijdrager

Mijn uitleg was wellicht niet duidelijk. Heb ook weinig ervaring. Nog maar 2 keer een biscuitbak gedaan.
    Ik gebruik geen computer. Ik hou de temperatuur bij met een pyrometer.
    Maar zonder die smeltstaafjes kan de oven niet werken. Dan krijgt hij geen stroom.
    Bij een biscuit bak tot 960° gebruikte ik een staafje van rond de 1.000°.

Deze smeltstaafjes zijn dus niet de pyramide-vormige kegeltjes die je kan plaatsen in de oven.

Maar blijkbaar zijn ze moeilijk of niet te vinden. Vandaar mijn vraag of ik er ook de kegeltjes voor kan gebruiken.

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Mieke, ik zou de kleine cones uitproberen. Het beweegbare staafje zou dan wel mooimin het midden van de minicone moeten passen.
    Ik weet alleen niet of de mini orton cones groot genoeg zijn.

Gewoon uitproberen, met een aantal proef werkstukken of test tegeltjes.

Succes!

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Mieke,

Nog even ter aanvulling.

De kegeltjes kun je op nummer, corresponderend met een smelttemperatuur, kopen. Kijk eens op internet onder Orton Cones.
    De kegeltjes hebben een functie in de oven. Bij het bereiken van de temperatuur waarop het kegeltje smelten gaat, zakt het beweegbare staafje naar beneden en slaat de oven af. Het is zaak het kegeltje, de duur van de stook (tempo van opstoken) door ervaring af te stemmen op de glazuur die je gebruikt.

Het vergt wat ervaring en uitproberen. Misschien kun je ook in je eigen omgeving eens meekijken met iemand die wat ervaring heeft.

Groet, Gerard

marcel
    Bijdrager

Mieke, je uitleg was mij duidelijk genoeg. Maar cones zijn er in vele maten, ook voor je vingerling oven. Voor je oven heb je speciale plaatjes waarop je de cone kan leggen. Kijk eens bij Keramikos, zie bijv: https://www.keramikos.nl/smeltkegels/905-oplegplaatje-voor-minicones-vingerling.html Voor glazuurstook zou ik wel gebruik maken van de cones. Je kunt met de pyrometer er naast zitten en dan regelen maar de cones zijn wat dat betreft veel regelmatiger. Zie ook het antwoord van Gerard die zeker meer dan mij ervaring heeft op dit gebied.. 🙂

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.