Home Forums TECHNIEK Barsten bij drogen

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jos van Alphen 3 dagen, 11 uur geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Jos van Alphen
    Bijdrager

Ik heb twee urnen gemaakt, waarbij de opening aan de onderkant zit en de bovenkant een plat vlak is om waxinelichtjes op te zetten. De diameter van het platte vlak is plm. 22 cm. Ik heb de urnen langzaam onder plastic laten drogen, desondanks is bij beide vormen het bovenvlak gescheurd. Ik heb de vormen uit ringen opgebouwd. Wie heeft een tip om scheuren te voorkomen? N.B. De vorm kan niet op de kop gemaakt worden.
    Jos van Alphen.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Barsten bij het drogen worden meestal veroorzaakt door onregelmatig drogen of door onregelmatige vochtigheid van de klei zelf. Er kan door condens plaatselijk vochtophoping onder het plastic ontstaan. Bij het drogen zal vervolgens de nattere klei meer gaan krimpen dan de drogere omgeving, met scheuren als gevolg. Dit effect wordt nog eens versterkt wanneer je ongechamotteerde klei hebt gebruikt. Bij drogen onder plastic is het om die reden raadzaam tussen het plastic en de klei minstens een laag katoenen stof te hebben. De katoenen stof zorgt voor een gelijkelijke spreiding van het vocht. Wanneer ik iets langzaam wil drogen doe ik dat liever niet onder plastic maar onder meerdere lagen katoen. De lagen pel ik geleidelijk af in de komende dagen. Op deze manier kan ik het drogen van complexe vormen of vormen met een groot plat oppervlak wel tot een maand uitrekken. Veel succes gewenst http://www.michelkuipers.nl

Bijlagen:

Jos van Alphen
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie, Michel. Ik ben me altijd bewust van de condens onder plastic. Daarom maak ik het plastic elke dag droog en keer het om. In het begin wel twee keer per dag. Maar de tip om onder katoen te drogen ga ik zeker uitproberen.
    Groet, Jos van Alphen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.