Home Forums GLAZUUR: PROBLEMEN "bloating" op porselein oppervlakte

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Phartog 4 weken, 1 dag geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #16577

    Phartog
    Bijdrager

    Hallo iedereen, Ik heb de laatste tijd wat problemen met pukkeltjes/bobbels op het oppervlakte van mijn ontwerpen, na een korte zoektoch heb ik zelf de conclusie getrokken dat het om “bloating” gaat. Het gaat om kopjes (porselein) die door middel van gipsen mallen zijn gegoten. Ik begreep dat dit kan ontstaan doordat gassen in de klei niet voldoende zijn ontsnapt gedurende de bisquitstook en dat bij de glazuurstook ze niet meer goed kunnen ontsnappen door de klei-glazuur barrière. Denken jullie dat het ook om bloating kan gaan? De kopjes zijn aan de binnenkant geglazuurd en aan de buitenkant ongeglazuurd.

    Als oplossing heb ik mijn bisquitstook aangepast, door op de hoogste temperatuur (1000) 30 minuten te pendelen alvorens af te koelen
    0 tot 600 100 graden per uur
    0 tot 1000 150 graden per uur
    30 minuten pendelen op 1000 graden

    Misschien kunnen jullie een beter bisquit programma adviseren?

    Mijn glazuurstook is als volgt:
    0-100 in 60 graden per uur
    100-500 in 100 graden per uur
    500-1250 in 250 graden per uur
    en dan afkoelen
    1250-500 in 100 graden per uur
    en daarna gewoon laten afkoelen zonder regeling

    Bij voorbaat dank voor al de commentaren! groet Patrick

    Bijlagen:
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.