Home Forums GLAZUUR: RECEPTEN, TOEVOEGINGEN ETC. gebruik van tylose

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Mariann 1 maand, 2 weken geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Mariann
    Bijdrager

In Klei (jan/feb 2019) staat een duidelijk sinterengobe recept van GertJan van der Stelt. Hartelijk dank daarvoor. Ik ben het gaan maken en gebruiken. Precies volgens de beschrijving, alleen ipv tylose heb ik hepatine gebruikt. Het resultaat is prima, maar ik heb twee vragen:

1. Nu de proefplaatjes een week of zes liggen, ontstaan er kleine witte spikkels. Niet heel veel maar wel storend. Alsof er iets (zout?) uitslaat. Is dit te voor komen?
    2. Ik wil nu voortaan tylose gaan gebruiken. In het recept is sprake van “water vermengd met 12% tylose’. Mijn vraag is: 12% waarvan? Van de vaste stoffen in het basisrecept? Of van het gebruikte water (mijn tylose is een vaste stof) ?

Wie kan me verder helpen?
    Alvast hartelijk dank
    mariann

Michel Kuipers
    Bijdrager

Tylose gebruik ik bij glazuur in een percentage van 0,3 tot 0,5 % droge tylose bij het droge glazuurpoeder. Een percentage van 12% komt mij als zeer hoog voor. Bij een hoog percentage tylose neemt de absorptie van de ondergrond (scherf) zeer sterk af. Ik weet niet of het percentage van 12% wel klopt. Vraag het Gert-Jan.

Mariann
    Bijdrager

Hartelijk dank Michel
    De hoeveelheid verbaasde mij ook.
    Ik begrijp dat jij de tylose droog mengt door de glazuurpoeder.
    Ik ga ook nog even contact zoeken met GertJan.
    Veel dank zover.
    Mariann

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.