Home Forums STOKEN Gecontroleerd afkoelen met de TC 88

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 2 jaren, 8 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

Lies Keramiek
    Bijdrager

Hallo,
    Ik wil met mijn nieuwe Rohde Els oven en de Bentrup temperatuurregelaar gecontroleerd afkoelen. Advies is om opwarmen en afkoelen op dezelfde manier te laten verlopen. Nu heb ik de oven als volgt ingesteld: opwarmen naar 1250 gr. en dan in 4 uur tijd afkoelen naar 600 graden en dat doet hij niet; hij gaat over in Skip naar 600 graden. Betekent dit dat ik te snel afkoel? Sneller dan wanneer ik hem niet ingesteld heb? Ik ben zo benieuwd naar het antwoord en hoop dat iemand reageert. groetjes, Lies

keramist41
    Bijdrager

Op pagina 9 van de gebruiksaanwijzing staat een voorbeeld programmaatje.
    skip betekend volgens mij dat er geen tijd is ingesteld voor het bereiken van de gewenste temperatuur of kan niet ingesteld worden omdat dan te snel moet worden gekoeld of opgewarmd .
    In een volgend segment kan je dan weer een tijd instellen zoals aangegeven in het voorbeeldprogramma.
    succes

Lies Keramiek
    Bijdrager

Op pagina 9 van de gebruiksaanwijzing staat een voorbeeld programmaatje.
    skip betekend volgens mij dat er geen tijd is ingesteld voor het bereiken van de gewenste temperatuur of kan niet ingesteld worden omdat dan te snel moet worden gekoeld of opgewarmd .
    In een volgend segment kan je dan weer een tijd instellen zoals aangegeven in het voorbeeldprogramma.
    succes

Hoi,
    Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp hieruit dat ik geen invloed heb op de tijd en wel op de temperatuur heb. Ik wilde het traject van opwarmen op dezelfde manier uitvoeren bij het afkoelen. Ik ga het een volgende keer proberen.

Ik had nog een derde reactie gekregen via mijn mail, alleen kanis die nergens lezen. Wil je hem nog eens sturen? Dank je wel!

marcel
    Bijdrager

PS: Dat is deze reactie. Beetje raar maar is niet aangekomen

Betekent dit dat ik te snel afkoel? Sneller dan wanneer ik hem niet ingesteld heb? Ik ben zo benieuwd naar het antwoord en hoop dat iemand reageert.

Nee, hij blijft afkoelen door geen spiralen aan te zetten. Dit gaat nooit sneller als dat je hem niet instelt. Er zit geen mechanisme in om hem snel af te koelen, het is een normale afkoelmechanisme. Ik zie wat je bedoelt in de tekst daarboven. Is er een rede waarom je wil afkoelen in dezelfde tijd als opwarmen? Mijn oven doet daar standaard al veel langer oven dan die vier uur…..

marcel
    Bijdrager

Wat de SKIP functie doet (eigenlijk wat Keramist41 zegt) is zo snel als mogelijk naar de desbetreffende temperatuur gaan. Dat wil bij afkoelen zeggen, totdat hij is afgekoeld tot 600 graden. De tweede functie, zoals in de handleiding op bladzijde 9 staat, bij segment 5, is pendelen op die temperatuur met de tijd die jij dan instelt. Om eerlijk te zeggen, een rare manier van gecontroleerd afkoelen.
    Wat je misschien wel kan doen, is segment 4 en 5 SKIPPEN of op 0:00 zetten (om die twee segmenten direct over te slaan), dan op 6 het afkoelen laten gebeuren (zie bijlage aangepaste schema vanuit de handleiding). De rode streep geeft aan wat er dan gebeurd. Is dat een idee? Volgens mij zou dat moeten werken……

marcel
    Bijdrager

Ik heb het bovenstaande in tweeen moeten knippen, anders plaatst de site de tekst niet…. Heel raar…
    Als bijlage heb ik het schema geplaatst. Dat ging ok niet bij de bovenstaande tekst.

Bijlagen:

Lies Keramiek
    Bijdrager

Marcel, dank je wel voor dit uitvoerige antwoord. Ook hier heb ik wat aan!

marcel
    Bijdrager

Met alle liefde gedaan 😉

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.