Home Forums GIPS Gipsen mall dupliceren

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 2 weken, 3 dagen geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Maaike
    Bijdrager

Dag iedereen

Een van mijn moules viel op de grond en er is een stukje af. Ik vraag mij af hoe ik deze nu het best kan dupliceren.

Groet

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het dupliceren van een werkmal is een arbeidsintensief en nogal professioneel proces; het maken van een moedermal, om werkmallen in af te gieten, is erg lastig.
    Over het algemeen is het goed mogelijk het afgebroken deel vast te lijmen. Ik gebruik daar (witte) houtlijm voor. Om de naad zo dun mogelijk te krijgen ga ik als volgt te werk. Maak beide gipsdelen door en door nat, bijvoorbeeld door deze onder water te zetten. Wanneer er geen luchtbellen meer opstijgen uit de gips is deze volledig doordrenkt. Haal de twee gipsdelen uit het water en laat deze een uurtje staan zodat het oppervlak enigszins droger wordt. Breng een patroon aan van kleine druppeltjes houtlijm. op één van de twee delen. Druk de twee delen stevig tegen elkaar aan waarbij je het breukvlak horizontaal houdt. Laat het geheel in deze stand 24 uur (of langer) drogen. Om de mal weer te kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld gietklei moet de gips wel volledig droog zijn. Het drogen kun je bespoedigen door de gipsmal op een warme plaats te zetten.
    N.B. De temperatuur van het drogende gips mag niet boven 55 graden zijn, omdat dan de gips aangetast wordt, scheurt of anderszins.
    Succes met de reparatie.
    Met vr. groet van http://www.michelkuipers.nl

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.