Home Forums APPARATUUR/GEREEDSCHAP glazurspuit spuit onregelmatig

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  mintje 2 maanden, 1 week geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

mintje
    Bijdrager

Mijn glazuurspuit met compressor spuit onregelmatig, met stootjes. Hierdoor geeft hij even veel glazuur en dan weer veel minder. Heb al met de instellingen geknoeit, heb het met water, dik en dun glazuur geprobeerd maar dan blijft het probleem ook. Wat kan ik doen om een regelmatige glazuurafgifte te krijgen.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het zou er aan kunnen liggen dat de spuit van binnen nog glazuurresten bevat. Wanneer ik met een spuit glazuur heb gespoten maak ik deze altijd grondig schoon. Vroeger deed ik dat door de spuit uit elkaar te halen om het inwendige goed schoon te maken. In KLEI las ik onlangs dat je een spuit schoon kan maken door na het spuiten van glazuur er helder water door te spuiten. Mijn ervaring is dat dit onvoldoende werkt. Het reinigen gaat beter wanneer je tijdens het spuiten van het water geregeld de uitgang van de spuit met je vinger dicht maakt. De lucht slaat dan terug de beker in en neemt zodoende het nodige inwendige residu mee (de beker in).
    Als je de spuit een lange tijd niet hebt gebruikt kan het aanvankelijk vloeibare residu inwendig zijn gaan aankoeken. In jouw geval zou ik om te beginnen de spuit uit elkaar halen, de doorgangen met pijpenrager schoon boren en de stift in de lengterichting opwrijven met een doek (niet aan schuren). Vervolgens de spuit steeds op de aangegeven wijze uitspoelen.
    Ik hoop dat hiermee je probleem is opgelost.

mintje
    Bijdrager

Dank je dit ga ik proberen.

mintje
    Bijdrager

Ik heb de spuit helemaal gedemonteerd, Lange spie goed schoongemaakt en alle onderdelen met de pijpenrager en hij doet het weer goed.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.