Home Forums GLAZUUR: ALGEMEEN Glazuur dikke koek op bodem

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ina 7 maanden, 1 week geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Ina
    Bijdrager

Om de aangekoekte glazuur op de bodem van mijn glazuuremmertjes te verhelpen heb ik Optapix toegevoegd. Het lijkt alleen erger geworden. Nu is de koek er nog steeds, alleen taai gummi-achtig en het slaat na ongever 10 seconden alweer neer. Ook in net (gisteren) aangemaakte glazuren. Ik had de optapix eerst met water aangemaakt en hij staat al een aantal maanden in een plastic fles. Ik weet niet of dat het probleem is. De optapix weer uit mijn glazuren halen lukt niet, dus ik zal het er waarschijnlijk mee moeten doen. Of kan ik nog iets anders toevoegen om dit op te lossen?

keramist41
    Bijdrager

Misschien heb je wel teveel optapix gebruikt.
    dat is op te lossen door er glazuurpoeder van dezelfde kleur aan toe te voegen alleen aangemaakt met water

Ina
    Bijdrager

Als teveel optapix dat kan doen, dan zal dat het zijn. Ik heb ook maar gewoon een scheut erbij gegooid. Meten is vast beter :-). Dank je wel keramist41

Truus Westerink
    Bijdrager

Ik ga hierop even reageren. Heb de indruk dat het item nog enige aanvulling behoeft.
    Glazuur dat lang of kort bewaard wordt in een emmertje /potje o.i.d. zakt altijd.
    Het glazuur en vocht gaat zich scheiden.
    Deze koekt altijd aan, de dikte op de bodem en het waterige daarboven is een normale reactie.
    Om er meteen optapix aan toe te voegen is niet logisch, optapix is geen losweker, maar een CMC als toevoeging bij het aanbrengen van glazuur om bezinking te voorkomen bij het aanbrengen.
    Ook dient het als kleefmiddel om over al geglazuurd en uitgesmolten werk heen te glazuren.
    Wanneer de bodem erg dik aanvoelt, giet het bovenliggende vocht weg, neem Pehatine of water en roer stevig door tot de stroperigheid oplost, daarna evt. de substantie op de gewenste dikte maken voor het aanbrengen van het glazuur.
    Wil je bij je glazuren toch optapix gebruiken voor betere hechting en om bezinking tegen te gaan, dan in het glazuur welke qua dikte al naar wens is een tl optapix oplossen in lauw water en toevoegen.
    Bij gebruik van het glazuur dat lang heeft gestaan/ opgelost door bovenstaand verhaal/ optapix opgelost in lauw water/toevoegen aan het goed losgeroerde glazuur en zeven.(m.u.v. van een effect glazuur, deze worden niet gezeefd).
    Ik gebruik voor het aanmaken van glazuur Pehatine en het blijft na een jaar nog prima bruikbaar. Goed kwastbaar en schoon.
    Misschien heb je iets aan deze uitleg.
    Overigens, geen zorg om teveel optapix, deze verbrandt bij de stook.
    groet, truus w.

Ina
    Bijdrager

Beste Truus, enorm bedankt voor de uitgebreide uitleg! Veel voor mij nieuwe informatie. En in het vervolg zal ik Pehatine hiervoor gebruiken. 🙂

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.