Home Forums STOKEN Groot werk in delen bakken

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  han 2 jaren, 11 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

han
    Bijdrager

Ik heb een kleine oven maar zou graag ook groter werk willen maken. Nu lees ik her en der dat sommigen groot werk in delen bakken en dan later samenvoegen. Heeft iemand hier tips voor? Ik zit vooral met het onzichtbaar maken van de naden en het goed samenvoegen van geglazuurde delen.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Onzichtbare naden bestaan niet en zijn ook niet zinnig om na te streven. Het is beter om te accepteren dat er naden in komen. Kies daarom ervoor de naden zo te kiezen dat deze de vorm respecteren. Het is handig een voeg te hebben, vooral als de twee op elkaar passende delen apart zijn gestookt en misschien iets zijn vervormd ten opzichte van elkaar. Zorg ervoor dat de delen langzaam drogen om vervorming te voorkomen. Stook de losse delen op krimp platen zodat er zo min mogelijk vervorming optreedt tijdens het bakken. Ingeval de naad niet recht loopt maak je een steunvorm die precies past.Met een smalle voeg in de naad kun je een minimale vervorming wegfoeselen. Slijpen na het bakken is ook een optie, maar minder wenselijk want lastig.

Bij het opbouwen van onderstaand beeld heb ik de onderdelen van de blauwe vorm veel bij moeten slijpen. De delen waren bij het bakken sterk vervormd omdat de voorkant glad was afgewerkt en de achter kant ruw was als bij de staande figuur. Door het verschil in bewerking in de voorkant bij het bakken minder gekrompen dan de achterkant waardoor het geheel niet meer paste.

Bijlagen:

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Ten eerste zou je het ontwerp, afhankelijk van je wilt maken, goed in te maken onderdelen moeten optekenen. De later te lijmen naden zou je dan onderdeel van het ontwerp kunnen inpassen. Kijk hier eens rond.
    http://www.peterhiemstra.eu/werk

Succes.

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Beetje onduidelijk geschreven misschien.
    Ik bedoel te zeggen dat de naden onderdeel van het ontwerp kunnen zijn.

Michel Kuipers
    Bijdrager

inderdaad

han
    Bijdrager

Bedankt voor de reacties! Het is duidelijk dat ik voor groter werk mijn werkwijze dan moet aanpassen en wat meer moet plannen en ontwerpen vooraf. Ik maak dieren en begin met een idee in mijn hoofd zonder verdere planning.

Wat een geweldig werk van Peter Hiemstra trouwens.

Ina
    Bijdrager

Mooi Kunstwerk, Michel!

Vera Zegerman
    Sleutelbeheerder

Beste Han,

In het septembernummer van KLEI (nummer 2016-5) heb ik een artikel geschreven over Struktuur 68 in Den Haag, die kleine ontwerpen groot uitvoeren. Dit is natuurlijk alleen haalbaar als je veel subsidie krijgt voor een project…. Maar het is wel heel leerzaam om te zien hoe zij dat doen!

Bijlagen:

han
    Bijdrager

Bedankt Vera, dat is zeker leerzaam!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.