Home Forums STOKEN Kan ik rauw en biscuitgebakken werk samen stoken ?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 6 maanden, 1 week geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Noor
    Bijdrager

is het mogelijk om rauwe, droge klei mee te bakken als ondersteun van reeds biscuitgebakken werk ?
    Ik ga mijn werk bakken op 1250 °C, maar om doorbuiging te voorkomen heb ik enkel een
    rauwe ondervorm. Kan ik dit samen ( op elkaar) bakken ? en zo ja , moet ik dan de stookkurve aanpassen ?
    alvast bedankt

Noor

Michel Kuipers
    Bijdrager

Hallo Noor,
    Dat kan prima samen worden gestookt. Het stooktraject dient dan wel afgestemd te zijn op klei; de eerste 110 graden langzaam stoken. Je moet wel rekening houden met het verschil in krimp van de onderplaat en die van het object dat er op staat. In zo’n geval leg ik zowel onder de onderplaat als op de onderplaat rolletjes zachte klei, in aluminiumoxide of zand gerold. Zorg ervoor dat de rolletjes radiaal er onder liggen zodat die niet gaan rollen tijdens de stook. Het is niet raadzaam om de onderplaat rechtstreeks op de ovenplaat te leggen omdat de plaat dan problemen kan krijgen met de kwartssprong (scheuren). Succes ermee. Met groet van http://www.michelkuipers.nl

Noor
    Bijdrager

bedankt voor de info Michel

Jonkers
    Bijdrager

Hoe zit dat met biscuitstook en glazuur in een oven tegelijk bakken. Hoor her en der dat dat kan, maar weet niet zeker dus vandaar mijn vraag.
    EN zo ja, mijn redenering om biscuit in onderste deel v.d. oven plaatsen en glazuur bovenste deel. Biscuit curve in eerste instantie volgen en dan bij 950 °c de oventemperatuur verhogen naar glazuur b.v. 1050°c in mijn geval.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Dat wordt dan een hoge biscuit: iets lastiger om die te glazuren.
    Als je controler onvoldoende stappen kan maken om de curve van biscuit stook en glazuur stook te combineren, kun je de stook op jouw manier regelen..

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.