Home Forums KERAMIEK ZONDER GLAZUUR Keramiek met grove chamotte

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Hanneke Bruijnje 3 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Ik wil vormen maken van klei met grove chamotte, deze wil ik schuren zodat de vorm glad is en de chamotte duidelijk zichtbaar is.
    Ik heb een proef gemaakt van klei en deze in leerhard met een nat sponsje bewerkt, zodat de overtollige klei verdween en de chamotte zichtbaar werd.
    Een andere proef heb ik glad genaakt, bisquit gestookt en daarna met een diamantschuursponje nat geschuurd.
    Een derder proef heb ik in leerhard met een natte lomer bewerkt, met het idee dat de vorm dan glad zou blijven.
    De 1e en 3e proef geven erg ruw werk.
    Het 2e proefje geeft een mooi resultaat, maar is erg arbeidsintensief.
    Heeft iemand suggesties?
    Vast bedankt,
    Hanneke Bruijnje

Michel Kuipers
    Bijdrager

Om klei met grove chamotte glad te maken kun je beter nooit water gebruiken; dat brengt de korrels aan de oppervlak. Ik werkt heel vaak met grove chamotteklei (soms tot 4mm) en krijg deze behoorlijk glad door het oppervlak met een stalen lomer glad te maken. Daardoor worden de puntjes van de chamottekorrels naar binnen geduwd. Als er na het bakken kleine haarscheurtjes in het oppervlak zijn gekomen betekent dit dat de opbouw van de chamotte korrelgrootte moet worden bijgesteld. Het toevoegen van een deel fijne chamotte klei (bv 1 fijn : 3 grof) doet wonderen.

Bijlagen:

Beste Michel, het is mijn bedoeling dat de chamotte in de huid te zien is, dus normaal werk ik de chamotte inderdaad naar binnen, maar in dit geval wil ik de chamotte zien, als decoratie. Bisquit gebakken en dan schuren met een diamantschuursponje geeft tot nu toe het beste resultaat.
    Ik gebruik een standaard klei PRNG, 1-3mm chamotte, maar ik zag inderdaad dat er haarscheurtjes zijn ontstaan. Ik heb dit niet eerder gezien, maar liet tot nu toe de klei vrij grof, dus niet bewerkt met een lomer.
    Jij adviseert fijnere chamotte toe te voegen?
    Zal langzamer drogen kunnen helpen. Ik heb nu de klei in een vorm gedrukt, even snel gedroogd, 2e halve bol erin, eveneens versneld gedroogd, op elkaar gezet, vast gemaakt met slip uiteraard en met de lomer glad gestreken. Laten drogen in de lucht.
    Overigens het werkje waar ik klei weggeveegd heb, die dus grof gebleven is, vertoont geen haarscheurtjes.

Heb jij of een ander advies in deze?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.