Home Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. klei breekt in een zandmal

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 2 weken, 5 dagen geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

DJ
    Bijdrager

Voor mijn studie ben ik aan het experimenteren met een mal van zand. Het gebeurt vaak dat waneer ik de mal leeg gegoten heb het overgebleven klei uiteindelijk scheurt Of zelfs breken. Kan iemand mij vertellen of dat kom doordat het vocht dan te snel of te langzaam afgenomen wordt door het zand? En heeft u misschien nog tips waar ik naar kan kijken?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Je vraag is als los zand. Waar is de zandmal van gemaakt; van alleen zand? Wat voor soort model wordt in de zandmal gegoten? Welke soort gietklei gebruik je? Breekt het gietsel bij het opdrogen in de mal? Kun je ook wat foto’s bijvoegen?

DJ
    Bijdrager

Hi Michel, De mal is alleen gemaakt van los zand. In het zand druk ik een klein vormpje zoals op de foto te zien is. Ik gebruik aardewerk klei. Dat klopt inderdaad het gietsel breekt in de mal maar ook soms als ik het uit de mal gehaald heb en verder laat drogen.

Bijlagen:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Voor zover ik het kan beoordelen is het verschil in droogsnelheid van de rand en van de bodem te groot. De klei droogt vanuit de binnenkant; het zand neemt amper vocht op. Ik denk dat je je het verschil in droogsnelheid kan terugbrengen door de klei in de zandmal langzamer te laten drogen. Dek deze af met een katoenen doek waarover je losjes een vel plastic legt. Vooral NIET enkel plastic erover omdat je dan condensproblemen krijgt; de druppels vallen dan van het plastic op de bodem van de vorm en maken deze plaatselijk zachter (dan de wand). Het doek kun je na een dag, vochtig geworden, vervangen door een droge doek met plastic erover. Op deze manier droog ik zelf mijn ingewikkelde grote vormen van klei.
    Ter illustratie heb ik onderstaande foto bijgevoegd. Het achterste holle blok had ik per ongeluk enkel met plastic afgedekt; bovendien was ik vergeten de vloerverwarming uit te zetten. De condens heeft toen het bovenste stuk van het blok doen instorten. Na jaren van ervaring met klei moet ook ik nog steeds leren van mijn fouten.
    Succes met je onderzoek.
    http://www.michelkuipers.nl

Bijlagen:
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.