Home Forums GLAZUUR: RECEPTEN, TOEVOEGINGEN ETC. kratertjes in glazuur

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Michel Kuipers 1 maand geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

ilke
    Bijdrager

Ik vroeg me af of ik iets bij botz glazuur kan toevoegen om kratertjes in het gebakken glazuur te krijgen.
    ik las ergens dat teveel calciumcarbonaat dit kan geven. Meestal wordt dit als een te vermijden effect gezien, maar ik ben een werk aan het maken waar ik net deze kratertjes graag zou hebben.
    Ik bak in een gemeenschappelijke oven dus effect mag niet overgedragen worden naar andere stukken.

Iemand tips of ideeen? Alvast bedankt

Michel Kuipers
    Bijdrager

Kratertjes ontstaan in een glazuur doordat de gassen uit de scherf of het glazuur zelf daar moeilijk uit kunnen ontsnappen. Bij het glad stoken van een glazuur gebeurt iets vergelijkbaar als bij het koken van water. Een taai glazuur met een hoge oppervlaktespanning zal daar eerder last van hebben dan een sterk vloeibaar glazuur. een volledig stabiel glazuur eerder dan een vloeiend glazuur, een matglazuur eerder dan een glans glazuur. In de eindfase van de glazuurstook kan deze opsluiting van de gassen vooral plaats vinden.
    Als je kraters wilt in een glazuur gebruik dan een matglazuur als uitgangspunt; deze zijn meestal stabiel (vloeien niet uit). Om kratervorming in het glazuur te bevorderen is het toevoegen van carborundumpoeder zeer effectief; dat doet niet mee met de glasvorming en gaat voornamelijk over in gas. Als je gewend bent om de eindtemperatuur aan te houden is het raadzaam dat achterwege te laten.
    Als je toch een glansglazuur wilt gebruiken als uitgangspunt kun je dat het beste stabiliseren in een proefserie door een toevoeging van 1 deel kaolien met 2 delen kwarts. Dat kun je ook met een kant en klaar glazuur doen.
    Ik hoop je hiermee voldoende handvaten te hebben aangereikt voor je aanpassing van het glazuur. Succes ermee.
    http://www.michelkuipers.nl

ilke
    Bijdrager

Aan de stooktemperatuur kan ik niets wijzigen gezien het een vast programma is waar ik stook. Je kan enkele een gewone bak of een hete stook doen.
    Kan ik dat carborundumpoeder bijvoorbeeld van wat oude fijne schuurpapiertjes gebruiken als probeersel? Ik zal eerst eens informeren naar het stookprogramma. Zolang ik zelf geen kiln heb zit ik daar toch aan vast en is het misschien beter dat te weten
    alvast bedankt

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het is heel verstandig om een stookprogramma en een eindtemperatuur standaard aan te houden. Het is beter het glazuur, als in dit bijzondere geval, aan te passen op het standaard stookprogramma.
    Carborundumpoeder (siliciumcarbide) kun je het beste gewoon bij de keramiekleverancier bestellen. Bij Keramikos iets van € 4,- per 100 gram. Eeenvoudig gevonden via internet.
    Met groet van Michel
    P.S. Als je een vraag op het Klei forum stelt is het een goed idee om daar eerst in het archief te kijken op het onderwerp.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.