Home Forums KLEI LITERGEWICHT GIETPORSELEIN VERHOGEN

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  malmaranna 3 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

malmaranna
    Bijdrager

Nu zit ik met een nieuw probleem: ik heb al mijn gietporselein poeder aangemaakt, volgens het recept van Keramikos, dus met alles erop en eraan. En nou blijkt het litergewicht te laag te zijn (1650 i.p.v. de door Keramikos opgegeven 1751) Kan ik ook zonder extra porseleinpoeder toe te voegen het litergewicht verhogen? Ik kon geen duidelijke aanwijzing vinden op de diverse fora. En als het niet anders verholpen kan worden, kan ik het ook zo gebruiken? wat zijn de consequenties :-)?
    Groet,
    Margaret

Michel Kuipers
    Bijdrager

Wanneer het litergewicht te laag is, terwijl de vloeibaarheid van de kleislib wel naar wens is, kun je wat electroliet toevoegen. De slib wordt dan wat dunner van consistentie maar dat verhelp je met wat extra droge kleipoeder toe te voegen. Dit zijn de twee stappen die je neemt. Let er wel op dat een minimale hoeveelheid electroliet al erg veel effect kan hebben op de vloeibaarheid. Teveel electroliet toegevoegd heeft een averechts effect; dan wordt de slib juist weer dikker van consistentie. Ga uit van de geadviseerde hoeveelheid electroliet bij het gebruikte porselein.
    Succes ermee

Kan je niet wat water eruit laten verdampen ? Zodat het dan naar 1751 gaat ? Ik doe dit wel met glazuur wanneer ik er te veel water in heb gedaan. Maar ik weet niet of dit ook geld bij jou gietklei ! Groeten Tom

Michel Kuipers
    Bijdrager

Hallo Tom,

Dat werkt absoluut niet. Bij gietklei wordt een gedeelte van het water vervangen door electroliet om een gietklei te krijgen, die eenzelfde vloeibaarheid heeft. De gietklei in laten drogen zorgt wel voor minder water, en dus voor een hoger litergewicht, maar dan neemt ook de vloeibaarheid ervan af. De reden dat gietklei met een electroliet wordt aangemaakt is om ervoor te zorgen dat er niet te veel water nodig is om deze werkbaar en vloeibaar te krijgen. Gietklei waarbij alleen water wordt gebruikt gaat veel te veel krimpen met het drogen en heeft dan een te laag litergewicht. Vandaar mijn advies in het vorige antwoord. Nog even ter aanvulling de leverancier dient bij levering van gietklei in poedervorm ook informatie te verstrekken over de hoeveelheid en soort electroliet, dat voor de betreffende gietklei nodig is om uit te komen op het litergwicht (in dit geval 1751)

malmaranna
    Bijdrager

Dank, Michel, voor je uitgebreide antwoorden. Maar: in mijn vraag had ik duidelijk aangegeven geen poeder meer in huis te hebben, en naar een antwoord te zoeken OF er een mogelijkheid bestond om het litergewicht te verhogen ook zonder toevoeging van poeder (wat de beste methode is uiteraard!)
    Wat betreft het aanmaken van de poeder: ik heb alle nodige chemicaliƫn (gietfix en formsil D) erbij gekocht bij Keramikos inclusief een nauwkeurige beschrijving die ik strikt opgevolgd heb. Mijn verbazing was dan ook groot toen bleek dat het litergewicht te laag was (100 gram te weinig). Nu na een paar dagen heb ik het gevoel dat de gietklei wat dikker ik geworden dan na 24 uur (al was de emmer luchtdicht afgesloten). Kan ik wat water toevoegen tot de gewenste vloeibaarheid of is het beter een paar druppels waterglas toe te voegen? En zou dat enig invloed op het gewicht hebben? Je ziet dat ik wel erg weinig van snap!

Tom, dank je wel voor het meedenken, maar zoals Michel uitlegde, dacht ik ook niet dat het de juiste weg zou zijn!
    Ik zal volgende week waarschijnlijk in de gelegenheid zijn om wat poeder te bestellen, en dan is mijn probleem opgelost. Ik was op zoek naar een oplossing die dus – lijkt het – niet bestaat!

Michel Kuipers
    Bijdrager

Wanneer gietklei langer stil staat wordt deze dikker van substantie. Door de klei in beweging te brengen (roeren) zal deze weer de oorspronkelijke vloeibaarheid krijgen. Een wondere wereld.
    Je kunt de gietklei wel wat laten uitdrogen om er daarna miniscuul electroliet aan toe te voegen tot de gietklei weer de oorspronkelijk vloeibaarheid krijgt. Je zult zien dat het litergewicht daarna ook hoger is geworden. Druppelsgewijs waterglas kan je proberen.
    Maar nu nog een paar hamvragen:
    Is de gietklei niet gewoon te gebruiken met het te lage litergewicht?
    Klopt het opgegeven litergewicht van Keramikos wel?
    Heb je wel de voorgeschreven soort electroliet gebruikt?

malmaranna
    Bijdrager

Hamvraag 1. ” En als het niet anders verholpen kan worden, kan ik het ook zo gebruiken? wat zijn de consequenties :-)?” Dat was een van mijn oorspronkelijke vragen…Dus dit zou ik nog heel graag willen weten: wat gebeurd er met de gietporselein met een lagere litergewicht als ik het zo “als is” gebruik?
    Hamvraag 2. en 3. Volgens alle bronnen die ik geraadpleegd had, gietporselein mag tussen 1750 en 1800 zitten. Nergens werd de mogelijkheid van lager dan 1700 genoemd.
    Gietfix en Formsil D zijn allebei “voorgeschreven” voor deze porseleinpoeder en uiterst nauwkeurig afgewogen.
    In elk geval zal ik een paar druppeltjes waterglas toevoegen (heel voorzichtig!) en dan weer wegen…
    Ik zal ook morgen Keramikos bellen over het gebruik bij lagere litergewicht. Misschien had ik het meteen moeten doen, maar ik heb een groot vertrouwen in de Klei fora advies-goeroes!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.