Home Forums GIPS Malzeep / lossingsmiddel

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lisette 4 maanden, 2 weken geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Phartog
    Bijdrager

Hallo iedereen. Ik was op zoek naar een lossingsmiddel/malzeep recept, en kwam in het oude forum het volgende recept tegen (zie hieronder). Ik heb dit gemaakt, echter wat me opvalt is dat het nog relatief dik is, terwijl ik gewend ben van de standaard malzeep die ik koop bij Keramikos (dutchmolds), dat deze veel dunner/vloeibaarder is. Ik ben bang dat ik met een dikke zeepoplossing detail verlies in het maken van de mal. Heeft iemand tips hierbij? Gewoon verdunnen met water? , of is dat een slecht idee? Als iemand anders een ander/beter recept heeft, dan hoor ik het graag.

MALZEEP RECEPT
    op 3 lieter water 1 stuk sunlicht zeep
    schaaf de zeep fijn en kook dit net zo lang tot het is opgelost laat dit 24 uur afkloelen
    klop het na het afkoelen op (ik doe dit met een verfmenger op een boormachine ) als het mooi wit en soepel is meng er dan 3/4 lieter slaolie door en je zeep is klaar voor gebruik

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het kenmerk van zeek oplossing is dat deze zich erg dun laat uitstrijken om vervolgens in de gips van het model te trekken. Geen probleem. dus, maar iets verdunnen met water mag altijd.
    Dit soort zeepoplossing heb ik jarenlang met geod resultaat gebruikt. Echter, bij lang laten staan willen de bestanddelen nog wel eens zich scheiden. Je kunt ook mallenvet kant-en-klaar kopen. Voor een kleine hoeveelheid kun je bij Keramikos terecht. Voor grotere hoeveelheden (bv 1 liter) kun je beter naar Silex gaan omdat die dan veel goedkoper is.

Lisette
    Bijdrager

ik heb oneffenheden in mijn nieuwe mal door het inzepen van mijn modelkom. Kan ik die een beetje bijschuren en hoe doe je dat? Moet de mal dan volledig droog zijn?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.