Home Forums GIPS Model van gips maken

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Wally 7 maanden, 1 week geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #8581

    Ik heb een mal van een schaal, maar ik wil graag die vorm hebben in gips. Nu wil ik gips in die mal gaan gieten. Is het slim om de mal met schellak in te smeren ? En wat ik me ook afvraag is of de mal het beste droog kan zijn of nat ? Wat is jullie ervaring, ?
    Groeten Tom

    #8584

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Ik werk het liefst met mallenvet/zeepoplossing omdat dit relatief eenvoudig is. Alleen als je de mal meerdere malen wilt afgieten zou ik misschien aan schellak denken.Met schellak kan de mal droog zijn omdat schellak de oppervlak waterdicht afsluit. Als je de mal in zeept dien je dat meerdere malen te doen om daarna de mal in zijn geheel onder water te zetten tot er geen luchtbellen meer uit de gipsmal komen. Raak het ingezeepte oppervlak niet meer met je vingers aan; dat kan de zeepfilm verstoren.
    Succes ermee. http://www.michelkuipers.nl

    #8585

    Oké dankjewel, dat ga ik dan eens uitproberen.

    #11477

    Wally
    Bijdrager

    In lindehout heb ik een “gevelsteen” tafereel gesneden. Omdat ik ook in keramiek werk zou ik daar een gipsen model van willen maken. Wat zou de beste bescherming voor het lindehout zijn? waarmee kan ik de ondergestoken delen het beste mee vullen, zodat het gips goed lossend is?
    vr groeten. Wally . http://www.vanhouttotbrons.nl

    Bijlagen:
    #11484

    Eric
    Bijdrager

    Ik zou eerst een mal maken van latex en een ondersteunende mal voor de latex-mal. Vervolgens kun je een gips model maken. Latex heeft de flexibiliteit om ook ondergestoken delen te kopiëren.

    #11485

    marcel
    Bijdrager

    Misschien goed in de olie zetten? Of ander soort vet? Is het de bedoeling dat je uitgesneden werk alleen daarvoor gemaakt is of moet het mooi blijven? Anders zou ik een silicone mal maken, daarvan weer een gips mal. Bijwerken totdat deze echt goed lossend is en dan weer een gips mal voor de klei maken… Misschien omslachtig maar zo blijft je tegel mooi heel.

    Potverdorie, was je net eerder Eric! ???? ????

    #11493

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Als het slechts om één afdruk gaat lijkt het mij nogal omslachtig er een siliconen mal van te maken. Waarom niet gewoon modelleren in chamotte klei en de dikkere delen achterlangs wat uithollen. Waarschijnlijk ben je dan veel sneller klaar.

    #11495

    Wally
    Bijdrager

    Het houtsnijwerk moet gegarandeerd mooi blijven. Dus met olie insmeren lijkt me. De discussie heeft me wel op een idee gebracht. Siliconen rubber is vrij prijzig, maar ik heb eerder een mal gemaakt met siliconen kit van Bison voor een te gieten deurklopper van brons. Dat ging perfect.

    De siliconen kit zal ik op het werkstuk spuiten, daar een gips steunmal op. Dan het houtsnijwerk eruit en op de siliconen kit het klei werkstuk. Klei leerhadr laten worden en dan de mal eraf halen.
    Ik zal eerst wel een proefstuk maken, maar bedankt voor alle reacties.
    Wally http://www.vanhouttotbrons.nl/brons/wppaspec/oc1/lnnl/cv0/ab8/pt2341

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.