Home Forums GRONDSTOFFEN nefelien syeniet

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Gerard Molenaar 1 jaar, 11 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Hallo allemaal,

Via het pottenbakkers woordenboek ( waarvoor dank) heb ik gezien dat het Engelse Nepheline syenite vertaald wordt met nefelien syeniet. Maar ik heb meerdere verkopers van grondstoffen gevraagd wat het is en die weten het niet. Ik zie het ook niet in de lijst met grondstoffen staan van de keramiek winkels. Wie weet waar ik het kan kopen en onder welke naam?

met vriendelijke groet,
    marijke

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Marijke,
    Kijk eens in deze woordenlijst:

http://members.chello.nl/~c.sleddens/index_bestanden/Meertalig%20woordenboek%20van%20pottenbakkerswoorden.htm

Nepheline syenite is Nepheline syenite. Nefelien S. is denk ik een “vertaling”. Zo kom ik het overigens ook nergens tegen, ook in de handel wordt de reguliere (Engelse) naam gebruikt.

Maatgevend is overigens de samenstelling, die overal min of meer hetzelfde is.

0,25K2O.0,75Na2O.1Al2O3.4,5SiO2 MOL 441 Het is Veldspaat Rijk aan kalium, natrium en silicium.

Dus n.m.m. naar Nepheline Syenite vragen, overal te koop.

Succes.

Gerard Molenaar

Hartelijk bedankt voor je reactie Gerard. Ik had het woordenboek al ingezien en idd geen andere benaming gevonden. Het viel mij op dat het niet algemeen bekend is onder de verkopers, maar dan ga ik verder zoeken waar het wel verkocht wordt. Gebruik jij het zelf? En waar koop jij het?
    groeten Marijke

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Ik weet nietwaar je woont, maa op de Klei website vind je diverse adressen van leveranciers van klei spullen.

Succes.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.