Home Forums GLAZUUR: PROBLEMEN ongersmolten bubbels op glazuur

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Eline 2 maanden, 3 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #20562

    Dag iedereen,

    Ik glazuur met Botz transparant glanzende glazuur op hooggebakken (1240 graden) porseleinen stukken. Dat ze al hooggebakken zijn
    heeft zo zijn redenen. Mijn stookkurve is: 150 naar 500 graden dan ship naar 1060, 25 min pendelen en dan ship naar beneden. Nu
    heb ik altijd aan de randen van de stukken kleine, ongesmolten luchtbubbeltjes die in het midden open zijn. Heb ze bij een test nog een tweede keer op dezelfde curve/temperatuur gebakken en alle bubbels waren verdwenen. Nu heb ik een oven vol met stukken precies zo gedaan maar nu zijn de bubbels er nog steeds na de tweede bak. Wel minder groot dan na de eerste bak, maar nog steeds aanwezig.

    Mijn vagen:

    1. hoe komt het überhaupt dat er bubbels zijn?
    2. kan ik de stukken nog een derde keer bakken maar dan op bv. 1070 graden, of riskeer ik dan barsten in de glazuur?
    3. is mijn stookcurve verkeerd?

    Alvast bedankt voor antwoorden.
    Fijne dag nog,
    Ute

    #20573

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    1) Er zijn verschillende redenen waarom er gasbellen in het glazuur zitten. Het zijn dus gasbellen die niet voldoende zijn uitgesmolten. Het gas is meestal afkomstig uit het glazuur zelf, maar het kan ook uit de scherf komen.

    Voordat (glanzend) glazuur glad uitsmelt ontstaan er gasbellen in het oppervlak. Door het eindtraject van stoken langzamer te doen, geef je de gassen de kans om door het oppervlak te breken en het glazuur glad uit te laten smelten. Het werkt iets minder goed om de eindtemperatuur langer aan te houden. Ik zou zowiezo de eindtemperatuur hoger maken in combinatie met een langzamer eindtraject (960-1060 graden).

    Soms ontstaan er gasbellen die uit de scherf komen. Koolstog verlaat de scherf tussen 820 en 960 graden. Dat heeft dus ook tijd nodig om eruit te verdwijnen. Bij jou speelt dat waarschijnlijk niet omdat de porseleinscherf al hoog is gestookt.

    Het gebruik van carborundum schuurpapier (zwart van kleur) voor het schuren van een scherf is sterk af te raden. Uit carborundum komt veel gas vrij bij het opstoken van de scherf al of niet geglazuurd.

    2) Bedoel je met ‘barsten’ misschien ‘craquelé in het glazuur’? Herstoken heeft daar zo goed als geen invloed op. Je kunt de stukken zeker nog eens bakken, maar zorg ervoor dat je de hele stook wat langzamer doet. Herstook van een gesinterde scherf is gevoeliger voor kwartssprongen tussen 180 en 130 graden en bij de gebruikelijke kwartssprong van 573 graden.

    3) Je stookcurve kan beter; zie 1. De herstook dient ook wat aangepast.

    #20583

    Heel veel dank Michel voor je uitgebreid antwoord! Ik ga ermee aan de slag.
    Groeten,
    Ute

    #21344

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Ute, Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

    #21366

    Eline
    Bijdrager

    Ik volg even….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.