Home Forums STOKEN Pendelen

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 2 jaren, 5 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

iververs
    Bijdrager

Kan iemand mij vertellen wat de functie is bij het pendelen bij het behalen van Tmp 1?

Wij hebben een nieuwe ovenregelaar van Rohde TC504 en komen er via de handleiding niet goed uit.
    De standaard voor geprogrammeerde programma’s hebben na het behalen van Tmp1 allemaal 10 of 5 minuten pendeltijd.

Veel dank alvast voor de reacties

Michel Kuipers
    Bijdrager

Natuurlijk staat dat niet in de handleiding van de oven. Dit is een handeling die belangrijk kan zijn voor de inhoud van de oven. Het pendelen op de eindtemperatuur zorgt er voor dat er een soort tussenlaag ontstaat tussen de scherf en het glazuur, zeg maar een geleidelijke overgang. het glazuur hecht zich daardoor beter aan de scherf. Vroeger was het pendelen op de eindtemperatuur belangrijk om de temperatuursverdeling binnen de oven enigszins gelijkmatiger te krijgen.
    Zelf pendel ik niet op steengoedtemperatuur omdat daar de scherf al enigszins aan het verweken is.
    Houd er wel rekening mee dat pendelen van invloed is op de mate van uitsmelten van het glazuur. Het uitsmelten is tijd-temperatuur gerelateerd.

iververs
    Bijdrager

Hallo Michel,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik bedoelde niet de handleiding van de oven maar de handleiding van het regelapparaat. Ik vroeg mij alleen af wat het pendelen bij 600 graden (biscuit) of 300 graden (steengoed) voor zin heeft of welk doel dit dient. Mijn oven pendelt in de standaard programma’s dus 2 keer. Een keer rond de bovengenoemde temperaturen (afhankelijk van het programma) en een keer na de eindtemperatuur.

Heb jij daar een een verklaring voor?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Beste iververs, Voor de handleiding van de regelaar geldt hetzelfde.
    Rond de 573 graden dien je langzaam te stoken (niet perse pendelen) in verband met de kwartssprong van de spullen in de oven. Ik stook daar van 520 naar 620 graden in 1,5 uur voor dun werk, in 3 tot 5 uur bij dik tot heel dik werk (bv 5cm dik). Je moet het werk de tijd geven om door en door 573 graden te bereiken.
    Van pendelen bij 300 graden heb ik nog nooit gehoord, ook niet van langzaam stoken in dit temperatuursgebied. Überhaupt is pendelen (= temperatuur constant houden) alleen belangrijk op de eindtemperatuur. Volgens mij is de producent van jouw regelaar geen vakman op het gebied van stoken van keramiek. Sla zelf literatuur na over het stoken van keramiek en wordt wijzer over dat onderwerp.

iververs
    Bijdrager

Beste Michel,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben al een heel stuk wijzer geworden. De oven en ook de regelaar is van Rohde, dat lijkt me toch een prima merk.

Fijn weekend.

marcel
    Bijdrager

Iververs, ik heb ook nog eens gekeken naar de Rhode/Bentrup TC 504 handleiding, maar ik snap, net zoals Michel, de functie van het pendelen in dat gedeelte niet. Het viel me wel op dat voor glazuurstook, zowel aarde- als steengoed, er een overgang is van de 300 graden naar het doorstoken naar de eindtemperatuur. De eerste twee uur wordt daar 30 graden per uur sneller gestookt dan de doorstook naar de eindtemperatuur. De rede? Vreemd…. Maar ook de droogstook vindt ik een beetje raar (progr 01 en 02). Zelf doe ik, als ik een droogstook doe, deze niet hoger dan 95 graden. Water gaat koken na de 100 graden waardoor je werk uit elkaar zou vallen. Ook vreemd….. Het pendelen bij de 600 graden bij een biscuitstook kan ik nog wel iets van begrijpen (net zoals Michel schrijft), maar de rest? Het merk staat iig wel garant voor kwaliteit, alleen dit is wel vreemd allemaal….

Michel Kuipers
    Bijdrager

Rohde is een goed merk ovenbouwer. Ik ken Rohde niet als vakman op het gebied van keramiek (stoken).

marcel
    Bijdrager

Mmmm, dat is waar….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.