Home Forums PORSELEIN Porselein bakken

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anthony van Sluijsveld 3 maanden, 1 week geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #10983

    Ik wil werken maken van papierporseleinslib. Ik wil deze niet glazuren. Is het toch beter de werken eerst bisquit te bakken op 960 en daarna nogmaals te stoken tot 1240?

    #10986

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Op zich is biscuitbakken niet noodzakelijk. Zorg er wel voor dat je tussen 600 en 900 graden niet te snel stookt. De koolstof (van het verbrande papier) kan dan de klei goed verlaten. Ingeval koolstof opgesloten is in de klei, vooral bij dikwandigheid, kan dat blazen veroorzaken bij het sinteren van de klei.

    #10990

    Ik begrijp dat je minder snel moet stoken. Heeft dit ook te maken met de vervorming van het werk?
    Vervormt porseleinslib minder dan papierporseleinslib? Ik gebruik dat omdat het in ongebakken toestand sterker is, althans dat is wat mij gezegd is.
    Even een vraagje:
    Ik heb een kommetje gedompeld in de slib en deze bij wijze van spreken op zijn zij gestookt, nu is de vorm ingezakt.
    Als ik het werk nu op een ovensteun plaats, zodat de randen niet de ovenplaat raken en dit opnieuw stook, zou het dan enigszins weer rond kunnen worden? Tot hoe hoog moet ik dan stoken?

    Voor mij zijn er erg veel vragen, maar met jullie antwoorden kom ik vast wel een heel eind.
    Daarvoor alvast bedankt.
    Hanneke Bruijnje

    #16396

    Marja 2018
    Bijdrager

    Wie heeft er tips:
    Ik werk sinds een jaar of 2 met porseleinklei. Tijdens de glazuurbak (1240 gr) worden grotere wijde schalen bijna helemaal plat. Kleinere, wat meer gesloten vormen, kommen bijvoorbeeld, blijven beter in vorm. Wie kent dit en wat zou ik er tegen kunnen doen?

    #16443

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Een heel bekend verschijnsel bij porselein dat hoog gestookt wordt. Dit soort kleimassa gaat dan sinteren en week worden. Waarom gebruik je porselein?

    Er zijn verschillende mogelijkheden dit tegen te gaan. Allereerst kun je een betere vorm maken, een waarvan je kunt verwachten dat deze in plastische staat stevig van vorm is. Iemand, die handdraai ervaring heeft, weet waar ik het over heb.

    Je kunt de porselein een stuk lager stoken ter voorkoming van het sinteren. De scherf is dan minder sterk en zeker minder doorschijnend.

    Een derde mogelijkheid is de vorm in een bed van zand of liever van aluminiumoxidepoeder te stoken. Dat is echter niet zo’n goed oplossing.

    #16453

    Marja 2018
    Bijdrager

    Dank voor je reactie Michel!
    Mogelijkheid 1 snap ik goed.
    Lager bakken: dan zou ik naar aardewerk temp moeten…Dat vind ik jammer van het porselein
    Waarom is optie 3 geen goede oplossing volgens jou?
    Groeten
    Marja

    #16463

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Optie een is prima als je maar geen doorschijning of extra hardheid nastreeft. De porselein 50 graden lager afstoken werkt vaak prima.
    Mocht je geen porselein willen gebruiken, is steengoed een goed alternatie; is wel minder wit. Aardewerk is een heel ander verhaal.
    Optie 3 is veel gedoe en werkt niet zo goed. Ook mogelijk kwartssprongproblemen door de massatoename. Dat vereist vakkundig stoken.

    #16476

    Ik gebruik twee methodes om porselein zo min mogelijk te laten vervormen. dit is afhankelijk van de vorm.
    – Een bolvormig of cilindervormig object op zijn kop op een ovensteun. Tussen de steun en de vorm een ongebakken plaatje van dezelfde porselein met dezelfde kromming als de bodem van je vorm. Het plaatje krimpt met de vorm mee. Wel de ovensteun en het plaatje instrijken met batwash. Batwash voorkomt dat alles aan elkaar
    plakt.
    – Een porseleinen schaalvorm bak ik in een steunmal: ongebakken steengoedklei in ongeveer dezelfde vorm als de porseleinen schaal. Laagje zand (schelpenzand dat ik op 1250 al een keer heb gestookt) in de steunmal. Daarop de porseleinen schaal plaatsen en ruimte ertussen opvullen met zand. Een gebakken steunmal kan ook, mits de vorm en max. baktemperatuur goed is.
    Ik stook tot 600 graden met 100 per uur. Daarna vol vermogen tot 1230, 20 – 30 minuten pendelen. Werkt goed.

    #16495

    Marja 2018
    Bijdrager

    Dank voor je reactie Anthony!

    #16505

    Marja 2018
    Bijdrager

    Wat ik mij afvraag is: als je glazuur stookt dan kan je toch niet met zand stoken?

    #16515

    Marja 2018
    Bijdrager

    Wat ik mij afvraag is: als je glazuur stookt dan kan je toch niet met zand stoken?
    Dat gaat dan toch allemaal aan elkaar plakken?

    #16525

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Het porselein moet dan natuurlijk ongeglazuurd blijven aan de onderkant. Daarom maar terugvallen op optie een: lager stoken met een glazuur dat geschikt is voor die lagere temperatuur.

    #16535

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Het porselein moet dan natuurlijk ongeglazuurd blijven aan de onderkant. Daarom maar terugvallen op optie een: lager stoken met een glazuur dat geschikt is voor die lagere temperatuur. Je hoeft dan natuurlijk niet 200 graden lager te stoken. Zoek een goede middenweg. Begin met het testen van de porseleinmassa op bijvoorbeeld 1200 graden en kijk of het porselein dan nog inzakt. Het sinteringstraject van porselein is vrij groot.

    #16592

    Ik heb prima resultaten met glazuren op 1130 nĂ¡ de porseleinstook. Omdat het porselein dichtsintert is het lastig glazuren. Vorm of glazuur voorverwarmen maakt het iets gemakkelijker.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.