Home Forums RAKU, NAKED RAKU. PITFIRE Raku oven maken van elektrische oven.

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Moppie52 2 maanden, 3 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Moppie52
    Bijdrager

Zocht hier op het ombouwen van een elektrische oven naar raku oven. Zag hierover op het oude forum een foto van Sonja Pouwels die dit in 2010 had gedaan met haar elektrische oven. Had haar graag willen vragen hoe de maten waren van de gaten in deksel en onderin voor de brander. Kan daar echter niet meer reageren dus nu die vraag dan hier maar stellen :). Zou iemand daar duidelijkheid over kunnen geven?
    Bij voorbaat dank.
    Marian

marcel
    Bijdrager

Brandergat en gat boven in de deksel zijn gemiddeld 10 cm in doorsnee. Zie: http://www.alchemist.nl/ovenbouw/ovenbouwRaku.htm
    Als je Google op “raku oven zelf maken” kom je waarschijnlijk meer info tegen. Of even op de website van Rakuvaria kijken, de ultieme site voor rakuisten ( nieuw woord, gniff )

Moppie52
    Bijdrager

Marcel, bedankt voor je reactie!
    Had al zitten Googlen op zoek naar de maten maar tot dat bericht ik het bericht van Sonja Pouwels en haar omgebouwde elektrische oven las, maar nog geen afmetingen gevonden….
    Die van haar leek qua formaat ook erg veel op die ik heb dus dacht probeer met haar in contact te komen.
    Ook bij Ed Knops op de site gekeken maar daar alleen tegen gekomen dat je er een workshop raku oven bouwen kunt volgen. Niks over afmetingen of zo :).
    Bij de een las ik dat de gaten iets in afmeting moeten verschillen ivm de ‘trek’. Maar kon die niet meer terug vinden. In dat betreffende artikel waarin SP reageerde las ik boven een doorsnee van 15 cm. Brandergat een doorsnee van 10cm. Mocht ik niet nog meer tegenkomen houd ik me maar aan die afmetingen dan.
    Groet Marian

ed knops
    Bijdrager

Hoi marian,

Ja, normaal gesproken zowel brandergat als schoorsteengat rond doorsnee 10 cm. Succes ermme, gr ed

Moppie52
    Bijdrager

Ok Ed, bedankt! 🙂

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.