Home Forums DISCUSSIEFORUM randen niet glazuren aardewerk

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Gerard Molenaar 3 maanden, 3 weken geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #13198

    aprilfirts
    Bijdrager

    Ik zou graag willen weten hoe ik het best de onderste rand van bv een mok niet glazuur zonder dat het glazuur doorlekt op het aardewerk
    ik heb was resist (keramikos) gebruikt maar het glazuur is er gewoon over heen gelekt, misschien te dik geglazuurd?
    Thanks alvast voor het lezen.

    #13215

    Michel Kuipers
    Bijdrager

    Het is niet raadzaam om aardewerk mokken deels ongeglazuurd te maken. De scherf zal vocht opnemen en daardoor lichtelijk uitzetten met meer craquelé vorming in het glazuur als gevolg. Dit is de reden dat aardewerk volledig geglazuurd wordt en op triangels wordt gestookt. Bij steengoed en porselein is volledig glazuren minder van belang omdat hun scherf minder of niet absorberend is.
    Wat het lopen van het glazuur betreft zijn er verschillende oplossingen. Om te beginnen dunner glazuren. Het is ook mogelijk de stooktemperatuur te verlagen maar beter is om op een standaardtemperatuur te blijven stoken en het glazuur aan te passen.De wijze van aanpassen hangt af van het type glazuur (glans-transparant of zijdeglans; echt matte glazuren zijn niet geschikt voor mokken).

    #13229

    Gerard Molenaar
    Bijdrager

    Wat Michel aangeeft, de mok geheel glazuren en op een triangel zitten of …..
    De voetring, ofwel de randjes, met een vochtig sponsje voorzichtig schoonvegen. Een koffie mok zal, mits de binnenzijde goed geglazuurd is en bijvoorbeeld niet craceleert, niet tijdens het drinken van thee of koffie heel snel doorlekken.
    Je kunt ook na het gebruik van waxresist, de randjes gewoon afsponsen.

    Succes, Gerard

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.