Home Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. Scheur tijdens het afkoelen.

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Els Verkuyl 6 maanden, 1 week geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

Els Verkuyl
    Bijdrager

Wie kan mij op weg helpen ? Bij grote, vooral gegoten schalen en borden wil het nog wel eens voorkomen dat er scherpe scheuren ontstaan tijdens het afkoelen van mijn oven na de glazuurbrand. Het zou kunnen dat mij mijn oven ergens in het traject te snel afkoelt, waardoor de scheuren ontstaan. Op hoeveel graden per uur zou ik mijn oven veilig kunnen laten afkoelen denken jullie, zodat er minder breuk ontstaat ? Dit wil ik graag gaan testen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Als de glazuurlaag rond de scheur scherp. kun je concluderen dat de breuk ontstaan is bij de afkoeling. Dan zijn er drie oorzaken die daar aan ten grondslag liggen.
    1) Allereerst dien je de oven pas te openen als deze onder de 150 graden is. Er zijn in het temperatuursgebied daarboven twee kleine kwartssprongen.
    2) Echter de voornaamste en gevaarlijkste kwartssprong vind plaats bij 573 graden. Over het algemeen hoef je een elektrische oven niet terug te stoken omdat deze ovens van zichzelf langzaam genoeg afkoelen (met een gesloten deur).
    3) De meest voor de hand liggende oorzaak is dat het glazuur niet goed past op de scherf. Jouw glazuur vertoont waarschijnlijk geen craquelé. Om te testen of de oorzaak het krimpverschil is, kun je een sterk alkalisch fritte toevoegen aan het glazuur. Wanneer met een toevoeging van 5 tot 10 % van dergelijke fritte er een craquelé verschijnt moet de oorzaak bij het krimpverschil liggen. Om het scheuren met deze oorzaak enigszins tegen te gaan dien je dunner te glazuren, zeker aan de binnenkant van de schalen of borden. Een echt goede oplossing is een binaire mengserie maken waarbij je het fritte toevoegt aan het glazuur om uit vinden wanneer het glazuur nog net niet begint te craqueleren. Als je met aardewerkklei werkt dien je er rekening mee te houden dat op termijn het glazuur kan/zal gaan craqueleren.
    Een heel verhaal dus. Duidelijk? http://www.michelkuipers.nl

Els Verkuyl
    Bijdrager

Dank je Michel, voor je uitgebreide uitleg. 🙂 Toch wil ik nog steeds proberen de oven iets langzamer te laten afkoelen. (hoe snel ? ) De meeste borden/schalen blijven namelijk wél heel. En ik zou ook nog kunnen proberen chamottekorrels toe te voegen aan mijn gietklei. Dat helpt wel als ik toch een keer zo eigenwijs was om een gegoten werkstuk in de raku te doen 😉 Maar dat was natuurlijk een heel ander glazuur. Of een ander merk gietklei proberen natuurlijk. Ik ben namelijk nogal gehecht aan mijn glazuren, daar wil ik voorlopig liever even niet mee “rommelen”. Maar ik ga je verhaal zeker bewaren.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Je kunt de oven altijd langzamer laten koelen, maar dat is volgens mij verspilling van energie als de kwartssprong (bij afkoeling) niet de oorzaak is.
    Het beste kun je systematisch te werk gaan bij het oplossen van je probleem.
    Wat het rommelen met het glazuur betreft. Een toevoeging fritte 3701 heeft weinig tot geen invloed op het uiterlijk van een glazuur. Een paar proefjes daarmee voorkomt de minder systematische aanpak van chamotte in gietklei of allerlei andere glazuren uitproberen.
    De druk van een glazuur afhalen is 10 keer eenvoudiger dan craquelé tegengaan (de twee tegenovergestelde problemen).
    Ik ben bang dat in dit geval eigenwijs niet wijs is.

Els Verkuyl
    Bijdrager

Okee, je hebt me overtuigd Michel, ik ga het proberen. Ik maak dit soort motieven op mijn werk. Ik hoop niet dat de lijnen dan gaan doorlopen, maar dat ga ik testen. Bedankt voor je uitleg. 😉

Bijlagen:

keramist41
    Bijdrager

Wat ook kan helpen is direct na het openen van de oven de grote kwetsbare stukken eerst met een stukje plaat oid (dus aan een kant oplichten en er iets onder schuiven) vrij te maken van de plaat waar het werkstuk op staat.
    Daarna gewoon verder laten afkoelen.
    De gedachte hier achter is dat de bodem van het werkstuk en de plaat waarop dit staat heet blijft t.o.v. de rest van het werkstuk zodat er ongelijke afkoeling ontstaat,door het werkstuk vrij te maken van de plaat zal dit worden voorkomen.
    Gebruik wel handschoenen als je dit gaat proberen.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Beste keramist 41,
    Leuk bedacht maar echt niet nodig, tenminste als de oven niet boven 150 graden wordt geopend.
    Het zal ook niet helpen tegen een krimpverschil tussen scherf en glazuur.

Els Verkuyl
    Bijdrager

De schaal is meestal al gescheurd voordat de oven open gaat, keramist, dus dat wordt em niet. Dat openen doe ik bij heel kwetsbare schalen pas bij 80 graden. En nooit boven de 100 graden. Maar fijn als mensen meedenken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.