Home Forums BREUKEN, SCHEUREN, RESTAUREREN ETC. Scheuren repareren terracotta (klei?) beeld

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Kelly 1 maand, 3 weken geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Kelly
    Bijdrager

Beste Klei forumleden,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een terracotta warrior (Chinees beeld van 2 meter hoogte).
    Nou zitten er scheurtjes in de voeten van het beeld (redelijk diep ongeveer een halve centimeter en er zijn stukjes afgebroken).

Kunnen jullie me op weg helpen met de juiste manier van restaureren/ repareren ?

Bij voorbaat dank,

Groeten,

Kelly

Michel Kuipers
    Bijdrager

Het is erg lastig om scheuren in gebakken klei te repareren met hetzelfde materiaal. Tijdens het bakken van klei krimpt dit en verandert ook van kleur. Als het al mogelijk is om een klei te vinden die bij een bepaalde temperatuur eenzelfde kleur krijgt, dan blijft het een probleem het passend in de scheur te krijgen.
    Ik zou het restaureren met een ander materiaal dat je inkleurt of afdekt met een dun laagje gebakken kleistof van dezelfde kleur. De huid zal echter nooit hetzelfde worden als dat van het beeld. Een professionele restaurateur ziet zich voor hetzelfde probleem gesteld. Ongeglazuurde keramiek is altijd lastig ‘onzichtbaar’ te restaureren.
    Succes gewenst als je toch een poging doet,
    http://www.michelkuipers.nl

Kelly
    Bijdrager

Hoi Michel,

Bedankt voor je reactie.
    Welk materiaal kan ik dan het beste gebruiken?
    Mvg Kelly

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.