Home Forums STOKEN Stoken portret/koppen

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Carla fransman 7 maanden geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Carla fransman
    Bijdrager

Ik heb een meisjeskopje geboetseerd en uitgehold van fijne biscuitklei. Ik heb een aardewerkoven met regelaar. Welke stookcurve en tijd kan ik het beste aanhouden.?

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Beste Carla

Het is een belangrijke zaak dat je werkstuk goed droog is voor het stoken. Bij een dergelijk geboetseerd werkstuk stook ik dit eerst goed droog in de oven. Dat betekent dat ik een paar uur net onder de 100 graden blijf, dus rond de 90 graden.
    Wanneer er geen damp meer uit de oven komt -deksel open en check dit bijvoorbeeld met een spiegeltje- is je werkstuk droog.

Daarna kun je het werkstuk langzaam verder stoken tot ca 950 graden (biscuit) wanneer je het werkstuk daarna nog wilt glazuren. Wanneer je niet wilt glazuren kun je direct doorstoken tot max. 1080 graden, afhankelijk van de soort klei die je hebt gebruikt. Dmaximum temperatuur-info staat op het pak klei dat je, zo neem ik aan, eerder gekocht hebt.
    Daarbij geld dat in dit geval langzaam stoken altijd een goed idee is.

Dus wanneer je wilt:
    – droogstoken op 90 graden 2 uur checken op waterdamp wanneer je de oven opent
    – biscuit stoken ( heel voorzichtig) in 10 uur naar 600
    – eventueel doorstoken daarna naar 1080 graden op maximum, d.w.z. snel

Succes
    Gerard Molenaar

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Beste Carla

Het is een belangrijke zaak dat je werkstuk goed droog is voor het stoken. Bij een dergelijk geboetseerd werkstuk stook ik dit eerst goed droog in de oven. Dat betekent dat ik een paar uur net onder de 100 graden blijf, dus rond de 90 graden.
    Wanneer er geen damp meer uit de oven komt -deksel open en check dit bijvoorbeeld met een spiegeltje- is je werkstuk droog.

Daarna kun je het werkstuk langzaam verder stoken tot ca 950 graden (biscuit) wanneer je het werkstuk daarna nog wilt glazuren. Wanneer je niet wilt glazuren kun je direct doorstoken tot max. 1080 graden, afhankelijk van de soort klei die je hebt gebruikt. De maximum temperatuur-info staat op het pak klei dat je, zo neem ik aan, eerder gekocht hebt.
    Daarbij geld dat in dit geval langzaam stoken altijd een goed idee is.

Dus wanneer je wilt:
    – droogstoken op 90 graden 2 uur checken op waterdamp wanneer je de oven opent
    – biscuit stoken ( is heel voorzichtig) in 10 uur naar 600
    – eventueel doorstoken daarna naar 1080 graden op maximum, d.w.z. snel

Succes
    Gerard Molenaar

Carla fransman
    Bijdrager

Bedankt voor de snelle reactie. Het beeldje staat sinds half oktober al te drogen. Ik ga even aan mijn docent naar het exacte type klei vragen.
    Idee om 2uur droog te stoken dan 10 uur naar 600 graden en dan in 2 uur door te stoken.

Groeten carla

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.