Home Forums OVENS stookresultaat kleine oven

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Claudette 2 maanden, 3 weken geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Claudette
    Bijdrager

Hallo,
    De proefjes (sinterengobe met ijzeroxide) die ik stook in mijn kleine oven op 1140C worden donkerbruin, terwijl de zelfde proefjes in mijn grote oven op 1140C roodbruin/oranje worden. Weet iemand waardoor dit verschil komt. Komt het misschien doordat een kleine oven sneller afkoelt?
    Ik probeer een oranje bruine sinterengobe te krijgen. Liefst op steengoed temperatuur (1200C of hoger) Maar dat lukt me al helemaal niet. Heeft iemand raad?

Bijlagen:

KLEI>Yoka
    Moderator

Onderstaand een reactie van Michel Kuipers:

Zeker bij het stoken van een sinterengobe is het belangrijk naar eenzelfde eindtemperatuur te stoken en ook in eenzelfde snelheid tijdens de laatste 200 graden. Ik ga er van uit dat de temperatuurmeting in beide ovens exact of vrijwel hetzelfde is. Je moet het daarom zoeken in de snelheid van stoken. Zorg ervoor dat het stooktraject van 200 graden onder dce toptemperatuur hetzelfde is. Dat vergroot de kans dat het sinterengobe er vergelijkbaar uit komt te zien.
    Waar je ook nog rekening mee moet houden dat een oude oven last krijgt van sympatiebrand. De wand en het stapelmateriaal kunnen in de loop der tijd vluchtige stoffen op hebben genomen. Bij het stoken op hogere temperaturen (boven 1200 graden) zal ongeglazuurde klei een lichte glans kunnen krijgen door de sympathiebrand, een beetje vergelijkbaar met het effect van zoutstook. Dit proces treedt ook op bij ovenplaten en stapelmateriaal. Een ovenplaat die heel lang is gebruikt neemt in de loop der tijd veel vluchtige stoffen op en gaat daardoor enogszins sinteren en krimpen, met als gevolg dat de ovendeklaag er af gaat springen. Om die reden raad ik een vaste deklaag af en adviseer aluminiumpoeder te gebruiken als deklaag en dit telkens opnieuw als poeder aan te brengen.

Claudette
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie Michel!
    Ik heb een ovenbesturing (300SE), waarbij ik wel een tijd voor het eerste traject kan instellen (bijv. in 6 uur naar 600C), maar daarna gaat die in één keer naar de toptemperatuur. Inmiddels heb ik bij Keramikos geïnformeerd over een ovenbesturing waarbij je ook de tijd naar de toptemperatuur kan regelen en gecontroleerd kan afkoelen. Dat is wel een flinke financiele investering. Bovendien werd mij verteld dat de atmosfeer van een kleine oven (15 liter) zo anders is dan de grote (175 liter), dat proefjes uit de kleine oven altijd een ander resultaat zullen hebben dan de grote oven. Dus ik begrijp hieruit dat mijn kleine oven alleen gebruikt kan worden voor kleine werkstukjes en niet te gebruiken valt om glazuur of (sinter)engobe proefjes te doen, die ik wil gebruiken voor de grote oven. Dat zou wel jammer zijn.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.