Home Forums APPARATUUR/GEREEDSCHAP strengenpers reviseren

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcel 3 maanden, 1 week geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

hallo allemaal,

onlangs heb ik een oude strengenpers van het merk Podmore (een oudje van de vorige eeuw) op de kop weten te tikken. Ik heb de tandwielkast helemaal schoongemaakt en ook het voorste lager, dat vast zat, heb ik los weten te krijgen (duurde wel een maand, door te tikken en een roest-verwijderaar er in proberen te krijgen). Nu heb ik 2 vragen en hoop ik dat iemand me kan helpen 😉

1. wat voor olie moet er in de tandwielkast? Ik dacht zelf aan transmissie olie, dat ook in een versnellingsbak van een auto gaat. Iemand een beter idee?
    2. Het voorste lager zit apart van de tandwielkast en kan via een nippeltje gesmeerd worden. Moet ik hier smeervet in spuiten of ook gewoon motorolie/tramsmissieolie?

ik hoor het graag,

hartelijke groet,

Eveline

marcel
    Bijdrager

Hallo Eveline,

1: Dat is afhankelijk hoeveel toeren je pers draait. Over het algemeen zal het een laag toerental zijn, daarvoor gebruik je transmissieolie van een vertragingskast van een gemiddelde elektromotor. Dit is dikker dan een transmissie olie voor een versnellingsbak van een auto. Ga dus op zoek naar een “Tandwielkast olie”.

2: Het nippel is voor gebruik van vet, geen olie. Maar let erop, als de lager al eens vervangen is, kan het mogelijk zijn dat er een dichte lager in zit, die hoeft niet gesmeerd te worden, omdat die zijn eigen voorraad heeft. Maar dat zie je snel genoeg. Als je er geen vet inkrijgt kan dit het probleem zijn. Kan er wel vet is, spuit er dan niet te veel vet in. Te weinig vet zorgt voor problemen, teveel ook.

Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.