Home Forums OVENS Tweedehands Cromartie Kiln – betrouwbaar?

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Fleurf 2 weken, 1 dag geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Fleurf
    Bijdrager

Hoi

Ik sta op het punt een tweedehands Cromartie Kiln te kopen van het type H 40 B. Kent iemand iets van deze ovens? Het is een kleintje op 220 v en 3,3 Kw. Hij stookt met cones. Binnenmaat 34 cm x 39 cm.
    Ik heb een paar vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben een nieuweling wat stoken betreft….
    – Is dit een betrouwbaar merk?
    – Kan zo’n kleine oven gewoon op mijn bestaande elektriciteit?
    – Ik wil hem in mijn kelder plaatsen maar ben (uiteraard) wat bezorgd over brandgevaar. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Ik heb wat schrik van die temperaturen in mijn huis…..

Bedankt om met mij mee te denken!

Groeten
    Fleur

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Hoi Fleur,

Kijkend naar je vragen het volgende:

1 Of het merk betrouwbaar is weet ik niet. Het is een mij onbekend merk. Wel is het handig enig idee te krijgen van het aantal keren dat de huidige eigenaar gestookt heeft. Je moet weten dat de verwarmingsspiralen telkens een beetje slijten bij elke stook. Als de oven al jaren vele malen gestookt is, dan loop je een keer tegen vervangen van de spiralen aan.

2 je oven kan gewoon in het stop contact, 220v en 3300 watt is gelijk aan een stevige elektrische kachel.

3 ik zou niet al te bang zijn voor brand gevaar in je kelder. Zeker wanner deze van beton cq metselwerk is opgebouwd en voldoende vrij staat van muren, deuren en ramen. Laten we zeggen minimaal een meter ruimte rondom.

Tip: kijk ook nog eens verder rond, bijvoorbeeld bij Mojo keramiek w.b.t. gebruikte ovens, prijzen etc.

Succes, Gerard Mo. GeMo keramiek, Westerbork

Fleurf
    Bijdrager

Bedankt Gerard voor je uitgebreide antwoord.

Cromartie blijkt een gangbaar merk oven te zijn in Engeland. Dat weten we dan ook weer.

Ik heb hem dus gekocht en ben nu wat aan het studeren. 😉 Morgen doe ik mijn eerste ruwbak.

Groeten
    Fleur

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.