Home Forums STOKEN Verbranden materiaal welke gedompeld is in papierporseleinslib

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Hanneke Bruijnje 1 jaar, 11 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

Ik heb een werk gemaakt met allemaal gedompelde beukennootjes, welke ik op elkaar heb gestapeld.
    Uit de oven gekomen is de vorm vervormd, en diverse beukennootjes zijn niet volledig weggebrand, zodat er grijze nootjes in de berg zitten. Ook is het werk erg kwetsbaar.
    Ik heb gestookt in 6 uur tot 600 en daarna vol tot 1240.

Michel Kuipers
    Bijdrager

Da ben je wel te snel gegaan met stoken. Het koolstof van de nootjes moet de klei kunnen verlaten. Daar is tijd voor nodig. Stook langzamer tussen 800 en 900 graden.

Nou, na heel veel moeite is het mij toch gelukt een reactie op jouw antwoord te geven.
    Ik begrijp dat ik beter de eerste 900 graden langzamer kan stoken, ik denk in 9 uur en dan vol naar 1240, of kan ik beter het hele traject langzamer doen?
    De koolstof van de nootjes zit nog opgesloten in de klei, als ik de vorm opnieuw bak, in 9 uur tot 900 graden, zal dit dan helpen om de koolstof alsnog te laten verdwijnen?
    Ik vind het zo vreemd dat de nootjes niet echt hard zijn, als ik een nootje afbreek, kan ik dit met gemak in stukken breken, hetgeen ik van klei niet gewend ben.
    Ik hoor graag, vast bedankt,
    Hanneke Bruijnje

Al eerder heb ik gemeld beukennootjes gedompeld in papierporseleinklei gestookt te hebben. Dit is te snel gegaan waardoor de beukennootjes niet volledig verkoold zijn. Ik wil dit nogmaals proberen, maar hoop dan wel op een beter resultaat.
    Het stoken moet veel langzamer heb ik begrepen, maar hoe voorkom ik dat de vorm volledig instort. Ik voeg een foto toe van voor de stook en daarna.
    Ik hoop op een antwoord.

Bijlagen:

Een soort gelijke vraag als de vorige.
    Ik heb een werk gestapeld, bereklauw, gedompeld in papierporseleinklei, hoe kan ik voorkomen dat dit instort?
    Ik zal het langzaam stoken, maar hoe kan ik dit ondersteunen, heeft iemand suggesties?
    Moet ik een volledige stellage maken van klei om dit in te zetten?
    Ik hoop dit maal op een antwoord.
    MVG
    Hanneke Bruijnje

Bijlagen:

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Koot en Bie zeigden het al eerder, Pas op voor Neukebootjes!

Dank voor je geweldige bijdrage met dit antwoord!
    Helpt ontzettend!

Nog meer van dit soort nuttige informatie????

Gerard Molenaar
    Bijdrager

Sorry Hanneke. Ik kon een oud grapje niet weerstaan.

Kan ik het goed maken met een verwijzing naar een filpmje van Mels Boom.
    Guy van Leemput werk op weer een andere manier met heel fijn porceleinslib.
    Ook zijn manier van stoken komt aan de orde.

https://youtu.be/hdVgmuvUgjk

Dank, ik ken het filmpje. Hier komt niet aan de orde waar ik naar zoek.

Antwoord geven is blijkbaar niet iets wat past in dit forum…
    Toch even een foto van mijn eindresultaat, althans als de foto deze keer wel geplaatst wordt.
    Wat een geweldig forum! Geen antwoorden en geen plaatsing van foto’s. Dat was voorheen wel anders…

Bijlagen:
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.