Home Forums DIVERSEN Verkleuren van witte klei met gele vlekken

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Caroline kuiper 10 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Caroline kuiper
    Bijdrager

Een cursiste had vorig jaar met onderstaande klei het werk met die palletjes gemaakt,na de biscuit stook werd het werkstuk deels geel nadat ze er deels glazuur overheen had gedaan,die palletjes dus,de rest bleef onbewerkte witte klei.We hebben het werkstuk toch gebakken in de veronderstelling dat het wel schoon zou branden,misschien een schimmel hadden we gedacht.Het is nu licht bruin geworden zoals te zien is.

Nu is haar 2e werkstuk dus ook geel geworden na de biscuit stook van 1020 graden,ze heeft er vorige week de transparant glazuur van Keramikos GG 202 op 3 banen gesmeerd en ligt het een week op een houten plank zodat er als de oven vol is,gebakken kan worden.
    We hebben dit alleen met deze klei en willen toch wel graag weten hoe dit kan.
    En of er nog wat aan te doen is want ze heeft er veel werk aan gehad.

Groeten van Caroline Kuiper.

Bijlagen:

Michel Kuipers
    Bijdrager

Voor zover ik het van de foto kan beoordelen lijkt het er op dat er in het glazuur in-water=oplosbare zouten voor komen die de omliggende ongeglazuurde scherf enigszins kleurt. Betreft het een zg. kant en klaar glazuur of is het een glazuur dat zelf is samengesteld met evt toevoegingen?
    Het is ook mogelijk dat de kleimassa zelf oplosbare zouten bevat. Dat kun je testen door hetzelfde glazuur op een witte klei van een andere leverancier plaatselijk aan te brengen.

Caroline kuiper
    Bijdrager

Michel bedankt voor je snelle reactie.Wat je zegt zou kunnen,het is alleen vreemd dat het alleen in deze combinatie op deze klei doet en dat het bij de stook op 1040 of 1160 de zouten niet verbrand zijn maar nog steeds zichtbaar zijn zoals ik al aangaf bij dat werkstuk met die palletjes.De kleur is dan wel verminderd van knal geel naar licht bruin.
    De glazuur is een kant en klaar van Karamikos,GG 202,wat ook geschikt is voor porselein en deze klei is zo fijn dat het op porsein lijkt,maar ok,de samenstelling zal zeker anders zijn.
    Maar ik zal eens kijken wat ik nog meer aan transparante glazuren heb en die dan op proefjes uit proberen,voor nu is er geen oplossing?Kan de glazuur eraf wassen maar gaan die zouten er dan ook blijvend af?
    Heb je dit wel eens eerder gezien?
    In ieder geval bedankt voor je antwoord.
    Groeten van Caroline.

Caroline kuiper
    Bijdrager

Kreeg van Creavisie ,waar ik de klei had gekocht,volgend antwoord….misschien weer een stapje dichter bij de oplossing?

Ik vond dit op het internet:
    Als ik biscuit gebakken werkstukken afspoel onder de kraan om het
    stof te verwijderen voordat ik ga glazuren ontstaan er onverwijderbare gele
    vlekken. Vaak schuur ik biscuit gebakken werkstukken nat om ze helemaal
    glad te maken omdat ik graag met naked raku werk en dan gebeurt dit ook.
    Iemand opperde dat het misschien komt door kalk in het kraanwater dus
    verzamelde ik gecondenseerd water uit mijn wasdroger, maar dan gebeurd het
    nog steeds. Ik werk veel met St joris zilverzand klei, maar het is mij ook
    overkomen met papierklei (PC 200 van Keramikos). Wie kan mij
    vertellen hoe dit komt en hoe ik dit kan verkomen?

Michel Kuipers
    Bijdrager

Beste Caroline,

Als zouten oplosbaar zijn zal het amper werken om deze er af te wassen. Je gaat er van uit dat de oplosbare zouten kleurloos zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bijvoorbeeld ijzersulfaat is volledig oplosbaar en veroorzaakt een gelige/bruinige verkleuring. Elke klei bevat altijd (oplosbare) zouten.
    Als de zouten uit de klei komen is het belangrijk dat je de natgemaakte scherf snel droogt. De zouten krijgen dan minder kans naar de oppervlak te verhuizen. Eigenlijk is het beter de scherf niet meer nat te schuren. Wellicht is dat de oorzaak van het euvel.

Caroline kuiper
    Bijdrager

Heb er nooit bij stilgestaan dat dit zo,n effect kan geven,dacht inderdaad bij witte klei geen gekleurde zouten…vooral deze extra wit bakkende klei.
    Omdat de lijnen net iets meer afgerond mochten worden heeft ze na de biscuit stook met fijne schuurpapier de randjes bijgewerkt en toen het hele werkstuk onder de kraan afgespoeld,om het stof af te spoelen en de 3 banen glansglazuur erop gezet.Weet ook niet of die vlekken gelijk gekomen zijn of na een paar dagen,zag het in ieder geval na een dag of 5,bij de vorige was dat ook zo,toen dachten we nog aan een vies sponsje…….
    In ieder geval hebben we geleerd nooit meer het werkstuk nat te maken na de biscuit stook,in ieder geval deze kleisoort,ben niet zo van het schuren en als…had dit nog nooit bij een ander kleisoort gezien.
    Zou je die plekken nog kunnen schuren of zitten deze lagen door en door?
    Michel,bedankt voor mee denken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.