>
KLEI KERAMIEK MAGAZINE 2022-1 | januari - februari 2022
04 Lauren Nauman, Lines Teal 17.5, 2020, porselein h. 17,5 x 16 x 18 cm. Foto © Christian Baraja, Studio SLB
08 Les Flammes: Takuro Kuwata, Bowl, 2014; porselein, glazuur; h. 13 x 13,5 x 14,5 cm. Courtesy de kunstenaar en Pierre Marie Giraud, Brussel BE. © Foto Tadayuri Minamoto
25 Keramiek Biënnale Aveiro: Ellen van der Woude, Big Smile, 2020; steengoed en porselein, pigmenten en oxides, handgevormd; h. 20 x 42 x 40 cm. Foto Ellen van der Woude
36 Wedstrijd Potter in Residence: Pied du Ciel, de expositieruimte met draaischijf
38 Det Smeets, Saunter Piece, 2021; installatie op de trap van de galerie; klei, kleislib, weeskeramiek. Foto Det Smeets
42 Van inspiratie tot creatie: Ilse Scholten, Aimée, 2021; steengoed; h. 41 x 32 x 24 cm
11 Lotte's Blikvanger: Harvey Bouterse, #33, 2018-2020; keramiek, glazuur. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
29 KleiGalerij: Els van der Leede, Puzzle-It, 2019; porselein; h. 9 cm, Ø 3 cm elk. Foto Reginald Tackoen
13 Kort Nieuws: Barbara Jonk, Gebloemde Hond, 2021, keramiek; h. 20 x 11 x 29 cm. Foto Edith Sofia Meijer
19 Kort Nieuws: Expositie SKNN: André te Dorsthorst, Crash Dumoulin, 2016; steengoed, fietsonderdelen; h. 50 x 30 x 50 cm
17 Kort Nieuws: Guido Sengle, vaas, 2020; porselein; h. 42 x 22 cm
16 Kort Nieuws: Adriaan Rees, Oh Johnny, 2021, witte grove chamotteklei, goud- en zilverluster; steengoed gestookt bij Struktuur 68 in Den Haag; h. 74 x 45 x 46 cm. Mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Foto Ronald van Wieren
2022-1
januari - februari 2022
4 Lauren Nauman door Barbara Bunskoek
‘Ik heb wel eens geprobeerd de stook te beïnvloeden, maar meestal breekt het werk dan. De beweging moet op een natuurlijke manier gebeuren. Het ligt uiteraard ook aan de hoogte van de vorm.’
8 Les Flammes - l'Âge de la céramique door Piet Augustijn
De tentoonstelling Les Flammes - l'Âge de la céramique in het Museum voor Moderne Kunst in Parijs dompelt de bezoeker in het medium keramiek. Tussen kunst, design en vakmanschap verkent de tentoonstelling haar relatie tot aanduidingen als decoratief, culinair, expressief, radicaal, performance, maar ook de veelheid van haar toepassingen op het gebied van geneeskunde, luchtvaart en/of ecologie.
25 De 15e internationale Keramiek Biënnale van Aveiro, Portugal door Marie-Josée Comello
De tentoonstelling heeft plaats in het Museum de Aveiro Santa Joana. Vanuit 40 landen werden 477 werken door 298 kunstenaars ingediend. De jury selecteerde uit 100 kunstenaars drie prijswinnaars en negen eervolle vermeldingen.
32 Kunstforum Solothurn - een in keramiek gespecialiseerde galerie in Zwitserland door teja van hoften
Kunstforum Solothurn gaat voor continuïteit en het liefst blijft de galeriehouder een kunstenaar tijdens zijn hele carrière in zijn ontwikkeling volgen en begeleiden naar grotere naamsbekendheid.
36 Wedstrijd Potter in Residence
Heb je er altijd van gedroomd om pottenbakker in Zuid-Frankrijk te worden? Die droom kan nu uitkomen, want KLEI keramiek magazine geeft in samenwerking met De Kleischool uit Vannecourt (FR) een verblijf van twee weken in een pottenbakkerij in een middeleeuwse Bastide cadeau.
38 Det Smeets - Ceramic Saunterer door Piet Augustijn
Det Smeets maakt geen beelden maar laat ze ontstaan uit de klei. Zij zijn de neerslag van een groeiproces dat ze zelf ‘ceramic sauntering’ noemt.
42 Van inspiratie tot creatie door Barbara Bunskoek
In deze rubriek vertellen keramisten over hun inspiratiebronnen. Door wie of wat worden zij geïnspireerd? Hoe verwerken zij deze inspiratie in hun creatieve handelen? Deze keer is het woord aan Ilse Scholten.
EN VERDER
11 Lotte’s Blikvanger: Perignem: door het vuur
12 Kort Nieuws
28 KLEIGalerij: Vazen (2)
30 Technieken: Fired-on Images. Sepia transfers maken met een laser printer
40 Boeken
41 Keramikos is verhuisd
43 KeramiekAgenda
48 Advertenties: Cursussen, Vraag & Aanbod, Oproepen
KLEI - Jaargang 2022