>
KLEI KERAMIEK MAGAZINE 2023-1 | januari - februari
04 Gertraud Möhwald, Beeld van R.M., 1990; aardewerk; h. 36 cm. Foto Helge Articus
08 Natasja Alers, Breastparty XL, 20231; steengoed, glazuren. Foto LNDW Studio
12 Sylvian Meschia, Large Plate; 2019, klei, gekleurde engobes, krasdecoratie; Ø 55 cm. Foto Michel Mantovani
26 Carla van der Heiden, Gelukskoekjes, 2020; objectenreeks, raku klei, raku stooktechniek met raku glazuur; Ø 9 cm en 23 cm
32 Glazuurgoeroes: Eva Kengen, Borden, 2022; glazuur brume, white en oak glazuur op grijze steengoed (Sibelco), gedraaid, elektrisch gestookt cone 8, matte en asglazuur | donkere borden raw geglazuurd, lichtere borden na een biscuit geglazuurd en gestookt; h. 2 cm, Ø 18 cm elk. Foto Eva Kengen
43 Van inspiratie tot creatie: Theresia Simkens, wilgenwaterschaal, 2022; recuperatie-klei, engobe met transparante glazuur; h. 13 cm, Ø 30 cm
44 Zinderin Kunst: Dyon Faber, Feestelijk, 2021; steengoed; h. 33 x 23 x 14 cm
17 Kort Nieuws: Hein Andrée, Gebruiksaardewerk van de Gebroeders Andrée, ca. 18917-1919. Foto Jan Zweerts
23 Kort Nieuws: Guy Van Leemput
30 Technieken: Eindresultaat
39 In beeld: Lydia Pieksma, Grote ingewikkelde vaas, 2021; steengoed, gedraaid en met de hand bewerkt; h. 38 cm. Ø 25 cm
49 KA-Sèvres: Johan Creten, Grande vague pour Palissy, 2006, grès émaill', 132x77x70cm, c Gérard Jonca - Sèvres et Musée nationaux c Adagp, Paris 2022
2023-1
januari - februari
04 Gertraud Möhwald – Koppen en figuren door Fenna ter Haar
Haar figuren stellen de universele vragen van leven en dood, genezing en vernietiging, verleden en herinnering. Ze geeft aan dat ze niet geïnteresseerd is in de perfect ontworpen vorm, maar eerder in de wordende en broze vorm.
08 Natasja Alers – Beelden door Piet Augustijn
De aantrekkingskracht van het werk, de tactiliteit van de glazuren, sensualiteit en intensiteit staan centraal, maar vooral de innerlijke ziel wordt blootgelegd in deze werken.
12 Sylvian Meschia – Het handschrift van de maker door Barbara Bunskoek
In de loop der jaren zijn de vormen imposanter geworden en krijgen ze een symbolische betekenis, dicht bij het heilige, ze doen denken aan mausolea, mediterrane, islamitische of orthodoxe religieuze gebouwen en Tibetaanse gebedsmolens.
26 Carla van der Heiden – Verdraaide klei door Fenna ter Haar
Voor beeldend kunstenaar Carla van der Heiden eindigt vormgeving met klei niet met een keramische sculptuur. Zij gebruikt de klei namelijk ook als begin van een ontwerpproces. Het is een basis om met verschillende materialen en technieken nieuwe beelden te maken.
32 Glazuurgoeroes: Eva Kengen – Poëzie in glazuren
‘Zodra de vormen kloppen, wordt glazuur een belangrijk punt. Het moet zowel bij de klei als bij de vorm passen. Hoe meer je je erin verdiept, hoe meer je merkt dat het oneindig is.’ Brume, white en oak glazuur op grijze steengoed (Sibelco), gedraaid, elektrisch gestookt cone 8, mate en asglazuur | donkere borden raw geglazuurd, lichtere borden na een biscuit geglazuurd en gestookt; h. 2 cm, Ø 18 cm elk. Foto Eva Kengen
43 Van inspiratie tot creatie door Barbara Bunskoek
In deze rubriek vertellen keramisten over hun inspiratiebronnen. Door wie of wat worden zij geïnspireerd? Hoe verwerken zij deze inspiratie in hun creatieve handelen? Deze keer is het woord aan Theresia Simkens
44 Zinderin Kunst in Den Haag – Dyon Faber door Piet Augustijn
In de galerie en het bijbehorende atelier van Zinderin Kunst in Den Haag werken mensen met een beperking of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dyon Faber maakt unieke vrouwenbeelden van steengoedklei en zijn werk is direct herkenbaar vanwege zijn unieke stijl.
EN VERDER
16 Kort Nieuws
25 Boeken
29 Lotte’s Blikvanger: De Onkruidenier
30 Technieken: Centreren en het maken van een swirl cup
36 KleiGalerij: Flora
38 In beeld: Margot Scheurs
39 In beeld: Lydia Pieksma
40 Tentoonstelling Handle with Care
46 KeramiekAgenda
49 Advertenties
50 Cursussen, Vraag & Aanbod, Oproepen
52 Advertenties
KLEI - Jaargang 2023