Logo KLEI Magazine
  • Abonneren
  • Agenda
  • Adverteren
  • Cursussen
  • Vraag&aanbod
  • Oproepen&nieuws
  • Handig
    • Forums
    • Handige adressen
    • Index KLEI
  • Winkel
  • Contact
  • Abonneren
  • Agenda
  • Adverteren
  • Cursussen
  • Vraag&aanbod
  • Oproepen&nieuws
  • Handig

    • Forums
    • Handige adressen
    • Index KLEI
  • Winkel
  • Contact
KLEI keramiek magazine /  Klei Magazine 2025-6
>

KLEI KERAMIEK MAGAZINE 2025-6 | november-december

04 Chris Rijk, van links naar rechts: Twaalf skinheads, 2022; geglazuurd aardewerk; h. 50 cm, Ø 25 cm | WISH YOU WERE GAY, 2025; geglazuurd aardewerk; h. 80 cm, Ø 35 cm | Bruikbaar object, 2023; geglazuurd aardewerk; h. 50 x 30 x 30 cm

08 Monique Polman, Ryan is zwanger, 2024; diverse materialen, Goerg&Schneider 468, craquelé glazuur, ingewassen met inkt, handgevormd, gestookt op 1.140 °C; h. 68 x 62 x 28 cm. Foto Ed van der Kerff

10 Kirsi Kivivirta, Spoon Object, 2020; gietporselein; h. 16 x 18 x 17 cm. Foto Johnny Korkman

16 Greet Boels, Rietporselein, 2023; gegoten Mont Blanc porselein, baksteen uit platen gemaakt met zilverzandklei, gerecycleerd glas en rietplanten uit de schorren aan de oevers van de Schelde, monocuisson 1.260 °C; h. 12 x 17 x 8 cm. Foto Jan Standaard

32 Marlies Loonen, Octopus, 2025; steengoedklei, handgevormd, mangaanoxide en transparant glazuur; h. 11 x 26 x 26 cm. Foto Nicole Miedema

40 Longquan Wangou Taoxichuan Ceramic Centre: Elke deelnemer participeert in het stoken van de houtoven gedurende 36 tot 72 uur. Hier is Patty Wouters aan het stoken

14 KleiGalerij: Marijke Gémessy, Het melkkannetje, 2025; aardewerk scherven, neon; h. 38 x 28 cm

19 Column Fenna ter Haar: Bloempot van XUN recycled ceramics, 40-50% gerecycled porselein. De witte stippen zijn gebroken porselein; h.16 cm, Ø 16 cm

21 Expo Nieuws: Design Museum Den Bosch: Hella Jongerius, Nymphenburg sketches, 2004; porselein, pigment; handgevormd en -geschilderd; h. 10,5 cm, Ø 24,5 cm. Collectie Design Museum Den Bosch. Foto Erik & Petra Hesmerg

24 Expo Nieuws: Museum Huis van het Boek, Den Haag: Emily Hunt, Hand of Sabazios in the landscape of Saint-Germain-des-Prés, 2025; geglazuurd keramiek en goudluster; h. 50 x 35 x 35 cm. Courtesy Emily Hunt en Sim Smith, London. Foto Tommy Smits, Huis van het boek

30 Abel Pepping, Groene matcha bowl, 2025; witgert klei, cone 6; h. 7 cm, Ø 10 cm, ca. 450 ml

37 Van Inspiratie naar Creatie: Romina Rems, Three Little Teapots, 2021-heden; steengoed, gietklei, transparante Botz glazuur, gestookt op Cone 6, 1.220-1.240 °C; h. 13 x 9 x 15 cm. Foto Romina Rems. Een deel van de opbrengst gaat naar dierenopvangcentra

2025-6

november-december

 

04 Chris Rijksmuseum in Museum W door Hanneke de Leeuw
De titel van de tentoonstelling, Chris Rijksmuseum, in Museum W in Weert is een speelse verwijzing naar het Rijksmuseum en naar Rijk zelf. Deze knipoog onderstreept het karakter van zijn werk: eigenwijs, uitdagend en met zelfspot. Daarnaast verwijst de titel ook naar zijn werk dat dwars door de thematische collectiepresentatie van Museum W wordt gepresenteerd.
08 Monique Polman – Wunderkammer van de 21e eeuw door Margreet Feenstra
Monique Polman (Hilversum, 1964) wil met haar werk de mogelijkheden van de medische wetenschap in beeld brengen om het gesprek op gang te brengen over wat we wenselijk achten. Van jongs af aan is zij geïnspireerd door natuurhistorische musea en wetenschappelijke collecties. Deze fascinatie vormt de basis voor haar recente werk.
10 De verstilde wereld van Kirsi Kivivrta door Erika Pelgrims
De Finse Kirsi Kivivirta creëert een verstild oeuvre waarin een ritmisch lijnenspel centraal
staat. Haar abstracte wandwerken ademen eenvoud, precisie en een uitgesproken
Scandinavische helderheid.
16 Greet Boels – Keramiek uit het Scheldeland door Fenna ter Haar
Greet Boels haalt klei uit haar omgeving. Deze wilde klei gebruikt ze bij het maken van haar organische werkstukken, soms gecombineerd met porselein of natuurlijke materialen als steen, hout en zand. Haar werk is authentiek en lijkt bijna door natuurlijke processen te zijn ontstaan.
32 Het universum van Marlies Loonen ademt natuur door Erika Pelgrims
Keramist Marlies Loonen uit Breda weet als geen ander hoe ze haar liefde voor natuur, dieren en bloemen kan vangen in kleurrijke keramische kunstwerken. “Of ik nu achter de draaischijf zit of aan het handvormen ben, altijd maak ik een werkstuk met een dier of bloemen.” Haar creaties zijn figuratief, met een levendige expressie die een ruim publiek aanspreekt. In haar werk versmelten technische kennis, oog voor detail en een fascinatie voor de natuur tot unieke sculpturen.
40 Longquan Wangou Taoxichuan Ceramic Art Centre door Patty Wouters
‘China’ verwijst in het Engels niet alleen naar het land maar ook naar porselein. Dit
maakt duidelijk dat porselein een belangrijk Chinees exportproduct is van China, met
Jingdezhen als wereldberoemde stad voor de porseleinindustrie. Naast Jingdezhen
zijn er andere steden, zoals Longquan, die bekend staan om hun celadonproductie,
keramiek met prachtige jade-groene glazuren. Longquan ligt aan de Ou-rivier in een
heuvelachtig gebied ten zuidwesten van Shanghai. In 2009 erkende de Chinese regering
de celadontraditie van Longquan als cultureel erfgoed.
EN VERDER
14 KleiGalerij – Licht
19 Column Fenna ter Haar - Vliegschaamte
20 Expo Nieuws
30 Abel Pepping – Doelen visualiseren
31 jaar KLEI - Terugblik op 1990
34 Klei Workshop – Matian Heuvelman
37 Van Inspiratie naar creatie: Romina Rems
38 Kort Nieuws
43 Boeken
44 KeramiekAgenda
47 Cursussen, Vraag & Aanbod, Oproepen
49 Advertenties

BESTELLEN IN WEBWINKEL

 

Abonnement KLEI

Inschrijving Kamer van Koophandel: 41179607
BTW nummer: NL006525283B01
Algemene voorwaarden en privacyverklaring